مدیریت موثر زمان، یعنی بتوانید اتفاقهایی که در زندگی رخ می دهد را کنترل کنید و آن ها را با سایر رخدادهای مهم زندگی هماهنگ نمائید. زمان، به عنوان با ارزشمندترین دارایی یک فرد، در صورتی که از دست برود به هیچ عنوان قابل جبران نیست! پس باید سعی کنید کارهای بیشتری را در زمان کمتری بدون تحمل فشار یا بدون داشتن نیروی خاصی انجام دهیم. اما چگونه؟ با ما همراه باشید تا توصیه های برایان تریسی در رابطه با تکنیکهای مدیریت موثر زمان را مرور کنیم.
برایان تریسی در کتاب مدیریت کاربردی زمان، ۲۱ تکنیک کلیدی مدیریت زمان که در زندگی شخصی خود به آنها رسیده است را معرفی میکند.
پکیج آموزشی مدیریت زمان و برنامه ریزی به سبک حرفه ای ها
قبل از یادگیری تکنیکهای مدیریت زمان، ۴ مورد را باید در خود تقویت کنید .
- اولین موردی که باید در آن مهارت پیدا کنید فعل خواستن است. باید درک کنید که به موفقیت نخواهید رسید مگر با مدیریت زمان
- بعد از آن باید تصمیم بگیرید زمانتان را کنترل کنید.
- سپس عادات خوبی برای خود ایجاد کرده و مدام آن را تکرار کنید .
- و در نهایت به مهمترین لازمه موفقیت، یعنی نظم خواهیم رسید. ممکن است انجام کاری را دوست نداشته باشید اما برای رسیدن به موفقیت باید آن کار را به صورت منظم انجام دهید.
بعد از تقویت پیش نیازها لازم است که کلیدها و تکنیکهای مدیریت زمان برایان تریسی را یاد بگیرید. در صورتی میتوانید این تکنیکها را با موفقیت پشت سر بگذارید که ۴ پیش نیاز ذکر شده را به خوبی فرا گرفته باشید.
مجموعه مهارتها و تکنیکها را به سه دسته ۷ تایی تقسیم بندی کرده ایم :
تکنیک اول تا هفتم که برایان تریسی به آن پرداخته روانشناسی کنترل زمان است :
باید یاد بگیرید که در انجام کارهایتان تصمیم گیرندهی نهایی خودِ شما باشید. شما باید از خود بپرسید عملکردتان در مدیریت زمان چگونه هست؟ تواناییهای خود را نام ببرید؟اگر فکر کنید که یک مدیر زمان خوب و موثر هستید، به طور طبیعی کارهایی میکنید که با این طرز فکرتان سازگار باشند.
همچنین یاد خواهید گرفت که :
اولویتهای زندگی خود را شناسایی کنید.
اهداف زندگیتان را مشخص کرده و در راستای آنها تلاش کنید.
هر روز خود را آنالیز کنید.
یک لحظه درنگ کنید و از خود بپرسید در مسیر درست هستید یا نه!
مدیریت زمان برایان تریسی می گوید هر روز حدود ۳۰ دقیقه زمان بگذارید و فکر کنید. در مرحله پنجم ذهن شما آرام شده و ارزش های خود را میشناسید پس در این مرحله اهداف خود را مشخص کنید.
باید این را بدانید که تمام آدم های موفق برای خودشان نقشه داشتند پس در مرحله شش برایان تریسی به شما کمک میکند تا نقشههایی با جزئیات زیاد بکشید.مدیریت زمان برایان تریسی در گام هفتم از شما خواسته تنها ۱۲ دقیقه از روز را به تهیه چک لیست اختصاص دهید چرا که بعدا چند برابر زمانی که صرف کردهاید، زمان بدست خواهیدآورد.
در تکنیکهای هشت تا چهارده، شما قانون ۸۰/۲۰ را یاد خواهید گرفت :
در مقاله قانون 20 80 یا اصل پارتو به صورت کامل توضیح داده شده .همچنین تمرین خواهید کرد چگونه بهترین کاری را که میتوانید انجام دهید. سپس به شما کمک خواهدکرد که انرژی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.برای بهتر نتیجه گرفتن هر کار، نیاز به تمرکز دارید پس تکنیک شماره ۱۱ را به دقت انجام دهید. تبریک میگویم تاکنون نصف راه را آمده اید.
برای تکنیکهای ۱۲، ۱۳و ۱۴برایان تریسی به شما کمک میکند که هر کاری را به کارهای کوچک تقسیمبندی کنید، پس از آن زمان را بخشبندی کنید؛ که چند پیشنهاد در این تکنیک برای شما گفته خواهدشد و در نهایت یاد میگیرید چگونه از هدر رفت زمان در بین انجام کارهایتان جلوگیری کنید.
اگر ۱۴ تکنیک ذکر شده را مکررا تکرار کنید برای اینکه مدیر زمان خود شوید تنها نیاز هست که هفت تکنیک دیگر را تمرین کنید. صد البته که اطلاعات و تکنیکهای کاملتر را در فایل صوتی میتوانید بشنوید.
هفت تکنیک نهایی مدیریت زمان برایان تریسی
برایان تریسی تلاش میکند به شما آموزش دهد؛ برده تلفن نشوید! در تکنیک ۱۵ یاد خواهید گرفت تماسهای تلفنیتان را مدیریت کنید. اگر جلسات و ملاقاتهای غیر ضروری زمان شما را میگیرد
در تکنیکهای بعدی یاد خواهید گرفت چگونه کارها را دستهبندی کنید تا زمان کمتری از شما گرفته شود و بعد از آن به آموزش تکنیکهای مطالعه پرداخته میشود.به هیچ عنوان دست از پیشرفت بر ندارید! اگر در حال رانندگی یا سفر به کتاب های صوتی گوش نمیدهید، احتمالا در مورد آینده خود خیلی جدی نیستید.
در تکنیک شماره ۱۹ برایان تریسی به شما توصیه میکند کتاب های صوتی گوش دهید چرا که اطلاعات خیلی خوب و مفیدی در اختیار شما قرار می دهند. با این کار میتوانید در سال ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت کتاب صوتی گوش کنید.
در نهایت، تکنیک ۲۰ و ۲۱ در مدیریت زمان به شما کمک خواهد کرد چگونه نظم را در محل کار رعایت کنید و کارهای خود را به صورت تیمی انجام دهید.
برایان تریسی تلاش میکند که ذهنیت شما را مثبت کند. چرا که اگر همه تکنیک ها را مو به مو اجرا کنید اما تغییری در عقاید خود ایجاد نکنید نمیتوانید مدیر زمان باشید. با شنیدن این کتاب یاد خواهید گرفت خودتان را همانگونه تصور کنید که میخواهید باشید.
بعد از شنیدن این کتاب تکنیکها را به دقت و به صورت مداوم تکرار کنید تا از زندگی بیشتر لذت ببرید و انسان موفقی شوید.باید بتوانیم زمان را مدیریت کنیم و مسیر زندگی خود را کنترل کرده و مثبت فکر کنیم.برای مدیریت موثر زمان سعی کنید این نکات را رعایت کرده تا عادت شوند، خواهید دید که چگونه یکی از موفقترین مدیران زمان خود خواهید شد.
توصیه برایان تریسی برای تصمیم گیری در رابطه با امور روزمره
یادتان باشد برای این که کارهایی را کمتر انجام بدهید، لازم است کارهایی را کمتر انجام دهید تا تعادل ایجاد شود. خب، لیست کنید که کدام کارها را باید بیشتر انجام بدهید و کدام ها را کمتر. (این نوشته را بخوانید)
وقتی که دارید کار می کنید، واقعاً کار کنید؛ یک دقیقه هم وقت تلف نکنید.
یکی از بهترین راه های تمرکز در محل کار، پاسخ دادن به این سئوال است که: برای چه به من حقوق می دهند؟ پس فقط همان کارها را انجام بدهید.
وقتی که با خانواده هستید، با خانواده باشید. دیگر سرتان را به تلویزیون و روزنامه و … گرم نکنید؛ در اختیار خانواده باشید، تمام و کمال.
اگر کارتان را دوست داشته باشید، سریع و بهتر کار می کنید و نتایج بیشتری می گیرید