20 تکنیک کاربردی مدیریت زمان

تکنیک های مدیریت زمان

اگر شما هم با زمان و مدیریت آن مشکل دارید،.دیگر نیاز نیست نگران باشید. چرا که شما هم اکنون تکنیک های مدیریت زمان را یاد میگیرید بیست راهکاری که می تواند زندگی شما رو به لحاظ مدیریت زمان متحول کنه.تنها کافی است به هر جمله ای که می خوانید فکر کنید..آن رو یادداشت کنید و سعی کنید همه ی آن رو مو به مو انجام دهید:

1. هنر تحلیل زمانی رو یاد بگیرید

اولین تکنیک برای رسیدن به یک مدیریت زمانی درست، این است که شما هنر تحلیل زمان رو خوب یاد بگیرید.

اگر از امروز برنامه جامعی ریخته اید که مدیریت زمان زندگی تون رو در دست بگیرید،.باید بگوییم که باید چند روز، بعنوان مثال به مدت یک هفته،.تمام کارهاتون رو زیر نظر بگیرید.

روزهاتون رو عادی سپری کنید و هر کاری که انجام میدهید رو بنویسید..در آخر هر روز، میزان اتلاف زمان رو بر روی کارهایی که انجام داده اید و دارای اولویت نبوده اند، بنویسید.بعنوان مثال:

“امروز ناهارم رو در نیم ساعت تمام کردم،.اما یک ساعت و نیم روی میز ناهار با دوستانم بگو بخند کردم. و هیچ نتیجه ای برایم نداشت جز آنکه یک ساعت دیرتر به خانه آمدم.”

این کار باعث می شه که یک خط قرمز برای زمان های از دست رفته در دست داشته باشید.و بتونید با دید بهتری زمان های از دست رفته رو کنترل کنید.

2. نتیجه گرا باشید

انسان های نتیجه گرا، مفهوم زمان رو بهتر درک می کنند..اصولا وقتی که بدون هیچ برنامه ای برای کسب نتیجه وارد یک کاری می شوید، زمان از دست شما خارج می شه.و ساعت های زیادی رو صرف کاری می کنید که نتیجه ای از آن نمی گیرید.

بعنوان مثال، اگر قرار است که امروز با یک مدیر دیدار داشته باشید.و یا با رئیس بانک صحبتی داشته باشید، بدنبال حاشیه نباشید، نتیجه رو بدانید.

اگر قرار است که قراردادی رو تنظیم کنید ،.فقط برای تنظیم قرار داد بروید. هیچ وقت با خودتان نگویید که:.

حالا برم به امید خدا که یه قراردادی هم ببندم.”.این باعث می شه که ساعت های زیادی رو صرف گفتگوهای حاشیه ای و یا کارهای جانبی کنید.

پس نتیجه رو در نظر بگیرید و متناسب با نتیجه ای که در ذهن دارید.برای انجام کارها اقدام کنید. اگر قرار است به بانک بروید و یک پرینت حساب بگیرید،.نیاز نیست که یک ساعت با رئیس بانک، بر سر مسائل اقتصادی روز صحبت کنید..به بانک بروید و پرینت حساب تون رو بگیرید. به همین سادگی.با زمان و مدیریت آن مشکل دارید،.دیگر نیاز نیست نگران باشید. چرا که شما هم اکنون

3. محدودیت زمانی برای انجام کارها بگذارید

علاوه بر نتیجه گرایی، باید محدودیت زمانی رو نیز به کارهای روزمره ی تون اضافه کنید..همه ی ما کم و بیش، با چند دقیقه اختلاف، می دانیم.که تمام کارهامون چقدر زمان برای انجام شدن نیاز دارند.

پس بهتر است که برای هر کار یک محدودیت زمانی بگذاریم تا بتوانیم به همه ی کارهامون بپردازیم..مثلا اگر قرار است امروز خرید منزل داشته باشیم.و بر اساس محاسبات خودمان و لیست خریدمان،.تخمین زده ایم که نیم ساعت بیشتر نباید صرف این کار شه،.به همان نیم ساعت پایبند باشیم.

اینطور نباشد که از اولین قفسه فروشگاه تا آخرین قفسه رو طی کنیم برای اینکه یک لیست خرید رو خریداری کنیم..بطور مشخص، به سراغ لیست برویم و آن کار رو در محدوده ی زمانی ای که تعیین شده است انجام ببدیم..این کار در کنار نتیجه گرایی، یکی از تکنیک های اصلی مدیریت زمان می باشند.

4. از اول هفته ، برنامه های کاری خودمان رو تنظیم کنیم.

برای کارهای مهم، نمی توان روزانه تعیین برنامه زمانی کرد. ما برای کارهای مهم،.مثل قرار کاری، مثل مطالعه کردن، مثل سفر رفتن و خیلی از اتفاقات دیگر،.باید از اول هفته برنامه ریزی کنیم.

این برنامه قطعی، به ما امکان برنامه ریزی برای کارهای با اولویت کمتر رو می دهد..ما اگر بدانیم که روز دوشنبه صبح یک قرار کاری داریم.و از اول هفته برنامه ی خودمان رو تنظیم کنیم،.دیگر هیچ اختلالی در برنامه بوجود نمی آید و ما سر وقت،.بر اساس زمان تعیین شده، مدیریت زمان کار مهم خودمان رو در دست می گیریم.

اگر برنامه ای تعیین شده از اول هفته نداشته باشیم،.هم پوشانی بسیاری روی کارها داریم. یک مثال ساده این است که قرار دکتر دندانپزشک خودمان رو درست در همان زمانی تعیین می کنیم.که قرار مهمی با یکی از مدیران برجسته کشور داریم..چرا؟ به این دلیل که هیچ لیست مشخصی از برنامه ها نداریم که به ما اولویت کارهامون رو نشان دهد.

5. یک برنامه منعطف روزانه نیز داشته باشید.

طبیعتا همه ی کارها رو نمی توان از اول هفته مدیریت زمان کرد..چرا که بسیاری از کارها با اولویت درجه دوم و سوم، ممکن است که تغییر زمان داشته باشند.و یا به صورت اتفاقی برای ما رخ دهند..اینجاست که ما باید برای هر روزمان یک برنامه انعطاف پذیر هم داشته باشیم.

مثلا بیرون رفتن با خانواده و یا رفتن به تولد یکی از دوستان، چیزی نیست.که ما از اول هفته برنامه ریزی کنیم..و باید کمی انعطاف در برنامه های روزانه داشته باشیم که به آن ها هم برسیم..البته این نکته فراموش نشه که برنامه هفتگی ما همیشه در اولویت است.

اهمیت نظم و برنامه ریزی

پکیج آموزشی مدیریت زمان و برنامه ریزی 

ویژگی دیگری که برنامه روزانه دارد این است که اگر یکی از برنامه های روزمان دچار مشکل شد.و یا به کل لغو شد، ما سر درگم نیستیم.و یک برنامه جایگزین برای آن داریم.

مثلا فرض کنید که امروز با استاد دانشگاه تون قرار داشتید.و یک ساعت پیش از قرار پیامی از استاد دریافت می کنید که دیدار امروز کنسل است.

خب شما باید در این زمان چه کار کنید؟ آیا باید یکساعت از وقت تون رو هدر دهید؟.طبیعتا قانون مدیریت زمان می گوید که یک برنامه ی منعطف داشته باشید.و در آن یک ساعت مثلا به مطالعه بپردازید.

6. یک لیست برای کارهای انجام شده ترتیب دهید.

ما زمانی میتوانیم به مدیریت زمان برسیم که یک گزارش کامل از کارهای انجام شده ی خودمان داشته باشیم..در واقع اگر ما ندانیم که به کدام یک از توانایی هامون پرداخته ایم.و کدام یک رو رها کرده ایم، هیچ گاه نمی توانیم مدیریت زمان رو در دست بگیریم.و یک بهبود مقطعی در برنامه ی کاری مان ایجاد می شه.

اما برای اینکه بتوانیم یک ساز و کار نظام مند داشته باشیم،.بهترین کار این است که تمام کارهای انجام شده ی مان رو لیست کنیم.اگر به صد در صد کارهامون رسیده ایم و برنامه هفتگی و روزانه رو انجام داده باشیم،.آنگاه ما زمان رو مدیریت کرده ایم . ولی اگر هنوز خللی در کار باشد، می توانیم با تقسیم بندی کارها،.مدیریت زمان برای رفع موانع برنامه ریزی رو نیز انجام بدیم.

7. مهم ترین کارهاتون رو همان اول صبح انجام دهید

یکی از رازهای موفقیت افراد موفق، این است که همه ی کارهای مهم خود رو در صبح ها انجام میدهند..پس شما هم می  تونید از این تجربه ی بزرگان در خصوص مدیریت زمان استفاده کنید.

سعی کنید همه ی کارهای اولویت دار، از قرار های کاری ،.کارهای اداری، حتی مطالعه و خرید کردن رو در صبح انجام دهید.و برای هر روز صبح تون یک برنامه فشرده و دقیق ترتیب دهید..این کار به شما کمک می کنه که در نیمه ی روز، بخش مهمی از کارهاتون رو انجام داده باشید.و با انعطاف بیشتری به باقی کارهاتون بپردازید.

8. تمرکز داشته باشید

یکی از دشمنان اصلی مدیریت زمان، عدم تمرکز است. برای همه ی ما بارها پیش آمده است.که در حال انجام یک کار مهم، ناگهان با اعلان گوشی و یا تماس یکی از دوستان مان،.به کل از آن کار فاصله گرفته باشیم و یک زمان زیادی رو بر سر کاری مهم از دست داده باشیم..این یک نمونه ساده از عدم تمرکز و تاثیر منفی آن بر روی مدیریت زمان است.

بهترین تکنیکی که برای تمرکز و مدیریت زمان می توانیم به شما پیشنهاد کنیم این است.که پیش از انجام هر کار مهم، تمام مزاحمین و چیزهایی که حواس شما رو پرت می کنند رو به کل از بین ببرید.

اگر مشغول یک کار مهم هستید و یا در یک جلسه ی کاری هستید،.گوشی خودتان رو خاموش کنید..دقت کنید که گفتیم خاموش، نگفتیم سایلنت. این کار باعث می شه که شما در زمان مشخص،.بدون هیچ بر هم زننده ی تمرکزی، به کارتان برسید.و یا لزومی ندارد که وقتی در حال یادگیری و مطالعه هستید،.یک گوشتان هم به اخبار تلویزیون باشد. سعی کنید،.کاری که انجام میدهید رو با تمرکز و با حذف عوامل مزاحم انجام دهید..نتیجه ی شگفت انگیز آن رو در مدیریت زمان خواهید دید.

9. چند کار رو با هم انجام ندهید

یک ضرب المثل قدیمی ایرانی می گوید که:

“انسان دو دست بیشتر ندارد.”.متاسفانه، این سرفصل، یکی از آسیب های جدی بحث مدیریت زمان است..اگر میخواید که از زمان به صورت بهینه استفاده کنید،.تحت هیچ شرایطی نباید دو کار رو به صورت همزمان انجام دهید.

تنها بر روی یک کار تمرکز کنید و سعی کنید آن رو به بهترین شکل ممکن انجام دهید.و بعد به سراغ کار بعدی بروید. این که شما چند کار رو به صورت همزمان انجام بدهید،.باعث می شه که هم زمان رو از دست بدهید.و هم اینکه در هیچ کدام از کارها نتیجه ی مطلوبی دریافت نکنید.

10. استخاره نکنید، انجام دهید

یکی از عادات بد ما ایرانی ها این است که همیشه منتظر یک اتفاقیم تا که یک کاری رو انجام بدیم..بارها این جمله رو از اطرافیان خودمان شنیده ایم که:.“الان حالیش نیست، بذار هر وقت حالش اومد انجامش میدم.”.این یک آسیب بزرگ در بحث مدیریت زمان است.

هر کاری رو بدون هیچ استخاره و انگیزه ای انجام بدهید. و از آن مهم تر که به هیچ وجه جمله شرطی برای انجام کارهاتون استفاده نکنید. بارها پیش آمده که می گوییم: “اگر امروز کارهایم رو سر وقت تمام کنم، شب حتما چند صفحه مطالعه می کنم.”

این هم یکی از آن کارهایی است که باعث اتلاف وقت می شه. این جمله رو به این حالت تغییر دهید:.” امروز کارهایم رو انجام میدهم و بعد هم به مطالعه می پردازم.” .اگر کارها رو بدون معطلی و استخاره کردن انجام دهید،.به همه ی کارهاتون می رسید و زمان هم زیاد می آورید. شک نکنید تکنیک مدیریت زمان میتونه به سرعت تغییر در شما ایجاد کنه .

11. دنبال ایده آل نباشید

ایده آل هیچ وقت رخ نمی دهد. اصلا بگذارید خیالتان رو راحت کنیم..هیچ ایده آلی وجود ندارد،.چرا که اصولا ایده آل سقفی ندارد و هر بار که شما بگویید کاری رو باید ایده آل انجام دهم،.یقینا از آن بهتر هم می شه..پس به کل ایده آل گرایی رو فراموش کنید.و جای آن رو با کمال گرایی عوض کنید.

فرق این دو، در این است که شما برای مدیریت زمان و موفقیت در کارهاتون،.باید با تمام قدرت کاری رو که برای آن برنامه ریزی کرده اید رو بصورت کامل و تمام و کمال انجام دهید..وقتی به این هدف رسیدید، آن کار انجام شده است و باید به سراغ کار بعدی بروید..اگر بخواهید دچار وسواس ایده آل گرایی بشوید،.باید بگوییم که به یک کارتان هم در روز نمی رسید.

12. روی جزئیات وقت نگذارید

وقتی صحبت از اولویت ها می کنیم،.یعنی شما باید کارهایی که درجه اهمیت بیشتری دارند رو به ثمر برسانید..اما متاسفانه بسیاری از کسانی که قصد دارند برای خودشان اولویت تعیین کنند، بجای برنامه ریزی بر روی شمای کلی زندگی،.آنقدر وارد جزئیات می شوند که به کل برنامه مدیریت زمان در حاشیه قرار می گیرد.

این رو به خاطر داشته باشید که جزئیات، شما رو از اصل باز می دارند..سعی کنید چشم انداز درست داشته باشید و به چشم انداز پایبند باشید.

13. به خودتان استراحت دهید

ذهن انسان پس از انجام نود دقیقه فعالیت متمرکز،.دچار خستگی می شه و نیاز به استراحت دارد..یادتان باشد که هیچ گاه مدیریت زمان،.قرار نیست به بیگاری تبدیل شه..شما باید برای زمان های استراحت خودتان هم برنامه ریزی داشته باشید.

چرا که اگر استراحت نکنید، تمرکزتان از بین می رود و از بین رفتن تمرکز و خستگی،.باعث می شه که شما زمان رو از دست بدهید و این خلاف تکنیک مدیریت زمان است..پس بعد از هر 90 دقیقه کار پی در پی،.حتما به خودتان یک ربع استراحت بدهید و بعد به دنبال کار دیگر بروید.

یادتان باشد، مفهوم مدیریت زمان، به هیچ وجه به معنای کار کردن زیاد نیست..شما باید به اندازه یک انسان عادی استراحت کنید.و به همان میزان هم کار کنید. تکنیک مدیریت زمان، بهره بردن درست از زندگی عادی است.

14. از زمان های انتظار به درستی استفاده کنید

بخشی از زمان ما، در انتظار تلف می شه . گاهی اوقات منتظر اتوبوس بعدی هستیم..گاهی منتظر هستیم که همسرمان آماده شه و به یک مهمانی برویم..گاهی منتظر آن هستیم که مدیریت جلسه اش تمام شه و او رو ببینیم.

اما اگر یک حساب سر انگشتی داشته باشیم،.می بینیم که همین زمان های انتظار، یکی از آن دسته زمان های از دست رفته ای هستند.که ما رو از زندگی عقب می اندازنه. پس از زمان های انتظار تا می تونید بهره بگیرید.

بهترین راه برای بهره بردن از زمان های انتظار مطالعه کردن و آموزش دیدن است..کتاب ثروتمندترین مرد بابل، یکی از آن کتاب هاست که می تونید از فروشگاه تهیه کنید.و در زمان های انتظار، حتی پشت ترافیک،.به آن گوش کنید و مدیریت زمان رو در راستای آموزش خودتان به کار بگیرید.

15. غرق شبکه های مجازی نشوید

بخش عظیمی از زمان روز ما، در شبکه های اجتماعی نابود می شه..اگر مرحله ی یک رو به درستی انجام داده باشید، حتما به این نتیجه رسیده اید.که بیشتر وقت خودتان رو در شبکه های مجازی از دست داده اید.

اما باید بگوییم که برای سر زدن به شبکه های اجتماعی یک برنامه درست داشته باشید..وقت خودتان رو صرف پست ها و پیام هایی که هیچ سودی برای زندگی تون ندارند، نکنید.

16. تعارف رو کنار بگذارید

ما ایرانی ها با تمام خوبی هامون، یک خصلت ناپسند داریم و آن تعارف کردن است..ما با همه ی انسان ها تعارف داریم. گاهی حاضریم که زندگی مان،.اهداف مان، موفقیت مان رو رها کنیم ولی تعارف رو زمین نگذاریم.

برای مدیریت زمان، یک مهارت مهم وجود دارد و آن نه گفتن به همه ی خواسته ها و تعارفاتی است.که زندگی و زمان شما رو مختل می کنه. پس تا می تونید نه بگویید و نه گفتن رو تمرین کنید.

17. ورزش کنید

زمان، موقعی برای شما کارآمد است که شما تن سالمی داشته باشید تا بتونید به همه ی کارهای زندگیتون برسید..پس حداقل روزی پانزده دقیقه ورزش کنید و سعی کنید با ورزش کردن همیشه خودتان رو شاداب نگه دارید..شادابی شما کمک می کنه که زمان بیشتری در زندگی داشته باشید.و کارهاتون رو نیز متمرکز تر انجام دهید.

18. خوب بخوابید

خوب خوابیدن از تکنیک مدیریت زمان است هیچ الزامی در کار کردن بیش از حد نیست و هیچ الزامی وجود ندارد که شما برای مدیریت زمان،.از خواب و خوراک تون بزنید. شما با این کار نه تنها زمان رو مدیریت نکرده اید،.بلکه مدیریت زندگی تون رو نیز از دست داده اید.

پس تا می تونید استراحت کنید و به خودتان استراحت دهید.و سعی کنید که برنامه زندگی تون رو عاقلانه و بدون هیچ فشاری بر روی دیگر بخش های زندگی تون تنظیم کنید.

19. تغییرات خودتان رو ثبت کنید

تا بدین جای کار شما باید هجده مرحله رو انجام بدهید که طبیعتا در یک روز یا دو روز به نتیجه نمی رسد.و شما باید عادت مدیریت زمان رو در زندگی تون نهادینه کنید..برای این که یک این عادت همراه با انگیزه شه، تغییرات خودتان رو ثبت کنید..این کار باعث می شه که هر روز برای مدیریت زمان انگیزه ی بیشتری داشته باشید.

20. یک بار دیگر ، زمان رو تحلیل کنید

حال وقت آن است که نتیجه رو بسنجید..برای این کار بهترین راه این است که یک بار دیگر زمان زندگی تون رو تحلیل کنید..درست مثل مورد اول. اگر تغییر محسوسی مشاهده کردید، مطمئن باشید که در مسیر موفقیت در حال حرکت هستید.

اما اگر هنوز احساس می کنید که جای تغییر وجود دارد،.خودتان رو شماتت نکنید و به این مسیر افتخار کنید..شما امروز قدرت تحلیل زندگی رو پیدا کرده اید و نیاز به تغییر رو تشخیص داده اید..این اولین گام برای رسیدن به موفقیت در زندگی است.

و اما توصیه ی آخر ….
زمان رو نمی توان کنترل کرد. زمان هیچ گاه برای من و شما نمی ایستد..گذشته بر نمی گردد و آینده هم هیچ گاه از پیش تعیین نمی شه..پس ما فقط قادر به مدیریت زمانی هستیم که همین حالا قدرت تصمیم گیری برایش رو داریم.

پس باید تلاش کنیم که حال زندگی خودمان رو خوب کنیم..اگر ما قدرت در دست گرفتن زمان رو یاد بگیریم،.مطمئنا توانایی هامون هم بیشتر دیده می شوند و در مدتی کوتاه این قدرت رو هم خواهیم داشت که به توانایی هامون اضافه کنیم و از آن ها پله ای برای صعود بسازیم.

یادتان باشد، این بیست نکته به ظاهر ساده، بزرگترین تغییرات رو در زندگی انسان های بزرگ به وجود آورده است و همگی از توصیه هایی است که استاد ماهان تیموری، در مسیر موفقیت به همه ی همراهانشان دارند. پس برای تغییر بزرگ، باید از همین نکته های بسیار کوچک شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =

پوچ
انشالله دفعه بعدی
50% تخفیف خرید محصول مدیریت زمان و برنامه ریزی
دانلود رایگان وبینار مدیریت زمان
20% تخفیف خرید کلیه محصولات
مشاوره رایگان
شانس خود را برای دریافت جایزه امتحان کنید!

گردونه رو بچرخون و برنده شو

قوانین و مقررات گردش گردونه :

کاربر محترم عواقب عدم استفاده از هدیه به عهده شما می باشد.

تذکر: هدیه به ایمیل شما ارسال میشود، لطفا ایمیل معتبر وارد کنید.