4 گام برای نظم و برنامه ریزی در زندگی

۴ گام ضروری استقرار نظم در برنامه ریزی

بد نيست که بحث دربارۀ ويژگی مطلوب نظم در برنامه ریزی را با چند سوال آغاز کنيم.آيا شما تا به حال با شخص نامنظم و موفقی برخورد کرده ايد؟ به نظر شما مردم جوامع قانون مند و نظم پذير ، موفق ترند يا مردم کشورهايی که دچار هرج و مرج بی قانونی هستند ؟

در مورد خودتان چه؟ زمانی که کارهايتان را با نظم و ترتيب انجام می دهيد، بازدهی مطلوب تری داريد يا هنگامی که بدون هيچ برنامۀ خاصی و به صورت کاملاً تصادفی به انجام کارهايتان می پردازيد؟

با پاسخ دادن به اين پرسش ها متوجه می شويم، همۀ ما کمابيش با نظم در برنامه ریزی که يکی از اصول موفقيت در زندگی، شغل، تحصيل و ديگر فعاليت ها مواجه شدیم..

چرا باید نظم در برنامه ریزی داشته باشیم؟

این سوالی است که اکثر افراد بی نظم آن را می‌پرسند! افرادی که نمی‌خواهند به هیچ قیمتی عادت بی نظمی خود را ترک کرده و به منظم شدن روی بیاورند. در این مقاله به شما خواهیم گفت چرا باید نظم در برنامه ریزی داشته باشیم و همچنین تکنیک هایی را بیان خواهیم کرد که اگر آن ها را رعایت کنید، بدون شک می‌توانید نظم در برنامه ریزی را  به وجود آورید! پس تا انتها با ما همراه باشید

می خواهید بدونید نظم چطوری در دنیای ما اتفاق می­افته­ ما می­دانیم نظم در دو محیط خارج و محیط داخل خودمان یعنی ذهنمان اتفاق می­افته. اما واقعاً چطوری؟ البته این رو هم بگم خیلی از افراد می­گن تیپ شخصیتی ما گونه­ ایه که نظم ­پذیر نیست و از این جور صحبت­ ها ….

البته از نظر من فقط یک توجیه !! چون این افراد ساختار کلی ذهن رو در نظر نمی­گیرند. اما قراره الان با هم چهار گام ارزشمند نظم در برنامه ریزی را طی می­کنیم و متوجه بشیم چطور نظم می­تونه در دنیای ما به وجود بیاد.

آیا نظم ذاتی است؟

اکثر سیاستمداران و معلمان در مقاطع تحصیلی مختلف، به ما گفته‌اند که ویژگی‌هایی از قبیل نظم و تصمیم گیری و استعداد، ذاتی هستند. در صورتی که اکثر این ویژگی اکتسابی ست. نظم پیدا کردن در کارها هم همینطور است. فقط باید شرایط لازم را در خودتان ایجاد کنید. منظورم از شرایط مناسب این است که با افراد منظم گفت و گو کنید و صحبت داشته باشید. خودتان را در بین کسانی قرار دهید که منظم هستند و به انضباط اهمیت می‌دهند. اگر خودتان را در محیط رشد قرار دهید، بهتر می‌توانید در زندگی خودتان عمل کنید. در ادامه گام های استقرار نظم در برنامه ریزی را بررسی می کنیم.

گام اول نظم در برنامه ریزی

 شناسایی ترمینال ها :

          اصلا ترمینال چی هست؟ ما به ترمینال چی میگیم؟

                          ترمینال محل تجمع کارهای پردازش نشده      

منظور از کارهای پردازش نشده چیه؟

کارهایی که هنوز نمی­ دانیم چه کاری، چه زمانی و کجا باید انجام دهیم . یک مثال بزنیم ما همیشه وقتی یه پیامی رو در گوشی­ مان می ­بینیم خیلی اوقات از اون مطالب عکس می­گیریم که در گالری گوشی­  ذخیره می­شه یا یک سری شماره تماس­ هایی که از آدم­ های مختلف دریافت می­ کنیم که شاید یه روزی به دردمون بخوره، یا روی برچسب­ های یادداشتی ، مانیتور و در اتاق و …..همیشه کارهایی رو می­نویسیم و  آویزون می­کنیم که همیشه یادمون باشه …

یا مثلا کیف پولمون!!! کیف پول ما چقدر واقعاً کارهای پردازش نشده، رسیدهای عابر بانک که خیلی اوقات اضافه­ هستند داخلش وجود داره؟ این تمام اون کارهاییه که می­تونه وجود داشته باشه  پس این­ها رو می­گیم کارهای پردازش نشده.

         اما این کارهای پردازش نشده کجا برای ما ذخیره میشه؟

         در ایمیل­ هایمان؟

         در ذهن­ ما؟

بدترین جایی که می­تونه وجود داشته باشه، در ذهن­ ما ، روی دسک تاپ صفحه ­ی نمایش­ مان، وایت برد اتاقمان و خیلی جاهای دیگه…..

 یا یه چیزی که خیلی­ هامون باهاش درگیریم از جمله خود من، مدرک­ های دانشگاهی­ مان…..مدرک­ های دانشگاه­ جزء یکی از چیزایی هستن که همیشه حجم زیادی از ذهن­مان روادرگیر می­کنن اما خیلی شاید دنبالش نریم که بخواهیم این­ هارو دریافت­شون کنیم.

پس اولین گام نظم در برنامه ریزی اینه که ما بیایم ترمینال هایمان را شناسایی کنیم .

احتمالاً تا اینجای کار باید تعداد ترمینال هایتان را نوشته باشید و اگر خوب و دقیق بهشون نگاه کرده باشید حتماً حداقل یه لیست سی چهل تایی از ترمینال­های مختلف را دارید که اصلی­ترین­ شان احتمالاً ذهن­تونه. اما حالا گام دوم چیه؟

گام دوم نظم در برنامه ریزی

کاهش تعداد ترمینال­ ها :

          ما چرا باید ترمینال­ ها را کم کنیم؟

 چون که می­خواهیم فضای ذهن­مان  را آزاد کنیم، هر چی تعداد این ترمینال­ ها کمتر باشه آزادی ذهن ما و نظم­ پذیری ذهن ما بیشتره. خب ببینیم به چه شیوه­ ای باید کم کنیم این­ها را و در نهایت چند تا ترمینال باید داشته باشیم؟ ما مجبوریم در نهایت تعداد ترمینال­ ها را به زیر ده تا برسونیم و عدد شش عدد توصیه شده ­ای برای تعداد ترمینال­ هاست.

آقا اگر من 15 تا ترمینال داشته باشم مشکلی پیش میاد؟ نه واقعاً مشکلی پیش نمیاد شما در نظر بگیرید زمانی که قبلش 30 چهل تا ترمینال را داشتید و این تغییر رو داشته باشید که به 15 تا رسیده باشید یعنی عملاً نصف حجم مغزتون رو آزاد کردید و این خیلی اهمیت داره. خب چی می­تونه باشه این شش تا ترمینال؟

 ترمینال اول ایمیل:

ایمیل جزو یکی از ترمینال­ های ما باید باشه البته اگر پنج شش تا ایمیل دارید حالا ایمیل ­ها و جیمیل­ های مختلف باید اون رو به یک ترمینال تبدیل کنید.

ترمینال دوم دفترچه یادداشت :

دو یک دفترچه یادداشت، یک دفترچه یادداشت سیمی که بتونید برگ­ه ای اون رو جدا کنید و همیشه همراه­ تان باشه توی کیف­تون یا توی جیب­تون این می­شه یکی از ترمینال­ هاتون .

ترمینال سوم ترمینال فیزیکی :

ولی ما یه ترمینال اصلی داریم به اسم ترمینال فیزیکی یا سبد یعنی چی؟ یعنی این که ما یک فضایی از محیط خونه رو به عنوان ترمینال اصلی و ترمینال فیزیکی در نظر می­گیریم. خود من یک کشو رو در خونه یک برچسب زدم و روش نوشتم ترمینال حالا چه کار می­کنه این ترمینال؟ زمانی که شما یک سری کارها و یک سری چیزهای پردازش نشده دارید شما می­تونید به این کشو اضافه­اش کنید تا کی؟

تا زمانی که زمان پردازش ترمینال­ ها برسه که گام چهارم­ هست. پس من یک فضایی را مشخص می­کنم که آن فضا هم نباید خیلی کوچک باشد که اگر یک وسیله ­ای خرید  کردید تا موقع پردازشش ما بتونیم توی اون نگه ش داریم.

ترمینال چهارم : ترمینال سیار

اما یک ترمینال فیزیکی سیار می­خواهیم مثل جیب­مان یا کیف­مان ، مواظب باشید اگر یک کیف دارید که چهار تا زیپ دارد ودر هر چهار تا زیپ شما وسیله می­ذارید وقتی از بیرون میایید خونه رسیدهای عابر بانک یا فاکتورهای خرید یا خریدهایی که انجام می­دید .

این خودش چهار تا ترمینال محسوب می­شه مثلا من خودم یکی از زیپ­ های کیفم رو به عنوان ترمینال سیارم در نظر گرفتم و وقتی که از بیرون میام یا یه وسیله ­ای داخلش دارم اونو برمی­دارم و به ترمینال اصلی، ترمینال فیزیکی اصلیمم منتقل می­کنم تا این که بخوام اون رو پردازش کنم.

ترمینال پنجم به انتخاب خودتون :

یکی از پیام­رسان­ هایی که باهاش راحتید رو می­تونید به عنوان ترمینال پنجم ­تون نگه دارید

 ترمینال ششم

ترمینالی هستش که خودتون انتخاب می­کنید من می­خوام این نوع ترمینال رو داشته باشم حالا یک نفر فروشنده است می­گه که من می­خوام دو تا پیام­رسان داشته باشم یا این که نمی­خوام ایمیل­ هام با هم باشه و دو تا ایمیل می­خوام در نظر بگیرم به انتخاب خودتونه یا این که دو تا سبد فیزیکی در نظر می­گیره. یه سؤال پیش میاد اگر یک وسیله­ای خراب شد و اون وسیله بزرگ بود ما چه جوری اون رو باید وارد ترمینال کنیم؟

کار زیاد سختی نیست اون رو روی یک تکه کاغذ می­نویسیم و اون کاغذ رو به ترمینال اصلی تا موقع پردازشش جابجا می­کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + دوازده =

پوچ
انشالله دفعه بعدی
50% تخفیف خرید محصول مدیریت زمان و برنامه ریزی
دانلود رایگان وبینار مدیریت زمان
20% تخفیف خرید کلیه محصولات
مشاوره رایگان
شانس خود را برای دریافت جایزه امتحان کنید!

گردونه رو بچرخون و برنده شو

قوانین و مقررات گردش گردونه :

کاربر محترم عواقب عدم استفاده از هدیه به عهده شما می باشد.

تذکر: هدیه به ایمیل شما ارسال میشود، لطفا ایمیل معتبر وارد کنید.