تا به حال به زمان های با ارزشی که بخاطر یک سری کارهای بیهوده صرف کرده اید فکر کردید؟زمانی که هر روز هدر میدهید دیگر قابل جبران نخواهد بود. زمانی که امروز صبح را بدون فکر صرف گشت زدن در فضای مجازی را کرده اید زمانی است که دیگر هرگز نمی توانید برگردید. زمانی است که می توانستید به دنبال کارهای پربازده تری مانند کار ، رشد شخصی (اعم از جسمی یا ذهنی) یا یادگیری چیزهای مفیدی مانند مهارت جدید باشید که قابلیت اشتغال شما را افزایش می دهد.در این مقاله گام های مدیریت زمان را خواهید آموخت. این استراتژی ها را دنبال کنید و قادر خواهید بود زمان خود را به شیوه ای بسیار کارآمدتر و در نتیجه بهره وری شخصی بیشتر به کار گیرید.
گام اول مدیریت زمان لیست انجام کارها را بنویسید
مسلح شدن به لیست کارهای روزمره یکی از موثرترین استراتژی های مدیریت زمان است. با دانستن اینکه دقیقاً چه کاری لازم است در هر روز انجام دهید ، کمتر وقت خود را برای انجام کارهای غیر ضروری هدر می دهید. لیستی از کارهایی که به درستی تفکر شده است به شما کمک می کند آنچه ضروری است و عمدتا غیرضروری را تشخیص دهید. من شخصاً توصیه می کنم هنگام تکمیل موارد ، موارد را بررسی کنید. این به شما کمک می کند تا تمرکزخود را حفظ کنید.
گام دوم با نابود کننده ای به نام “باشه فردا” خداحافظی کنید.
شما باید تمام کار های مهم و غیر فوری تان را فوراً انجام دهید، فردا و گذر زمان هیچ سختی را آسان نخواهد کرد، اگر کارهای سخت و مهم تان را همین لحظه و دقیقاً همین الان انجام نمی دهید، امیدی به موفقیت نداشته باشید. اگر می خواهید بدرخشید و به ستاره زندگی خودتان تبدیل شوید، وظایف و کارهایتان را در همین لحظه انجام دهید، فقط همین لحظه!
گام سوم بین کارهایتان وقفه ایجاد کنید
یکی از ساده ترین و مهم ترین گام های مدیریت زمان ایجاد وقفه بین انجام دادن کاری است .استراحت منظم هنگام کار یکی از ساده ترین راه ها برای اطمینان از بالا نگه داشتن بهره وری شماست ، که به نوبه خود مدیریت وقت شما را نسیم می کند. یک وقت استراحت مناسب ، انرژی و تمرکز شما برای یک کار خاص را بازیابی می کند و به شما اجازه می دهد کارهای پیش رو خود را برنامه ریزی کنید. این احمقانه است که فکر کنید می توانید یک کار بزرگ یا یک پروژه را بدون وقفه انجام دهید. این فقط منجر به اتلاف وقت بیشتر می شود.
گام چهارم متمرکز باشید.
بسیاری از افراد زمان را به دلیل عدم تمرکز از دست می دهند، افرادی که پس از ساعت ها فقط یک صفحه از یک کتاب ساده را مطالعه کرده اند در واقع تمرکزی در حین مطالعه ندارند، ممکن است گاهی همه ما در حال مطالعه به سَرَک کشیدن به گوشی های مان فکر کنیم اما فقط موفق ها به این وسوسه بی توجهی می کنند.
طوری مطالعه کنید که گویا دارید مطالب را برای گروهی از دانشجویان آن حوزه توضیح می دهید، شما در این حالت کلاس درس را رها نمی کنید و به سراغ گوشی نمی روید یا مثلاً اگر در حال رفتن به قرار مهم کاریتان هستید، صرفاً به آن فکر کنید، برای افزایش تمرکز پیشنهاد می کنم، تمرین شنیدن را انجام دهید، در گفتگو ها شنونده بهتری باشید، با دقت به چشمان طرف مقابل نگاه کرده و صحبت های وی را به شکل مثبتی در ذهن تان تحلیل کنید.
گام پنجم پربارترین اوقات خود را پیدا کنید
همه ما در ساعات مختلف روز بیشترین بازده را داریم. به عنوان مثال ، من بعداً شب بهتر کار می کنم. اغلب از ساعت 9 شب تا نیمه شب. با این حال ، شما ممکن است در صبح بیشترین بازده را داشته باشید و بعد از ظهر به طور قابل توجهی سرعت خود را کاهش دهید.
اگر در شغلی کار می کنید که امکان انعطاف پذیری در مورد ساعت ها وجود دارد ، پس سوال کنید که آیا امکان دارد قسمت عمده ای از کار خود را به یک بازه زمانی سازنده تر تغییر دهید. شما می توانید این کار را به مدیر خود بفروشید به این دلیل که می توانید کارهای بیشتری را در مدت زمان کمتری انجام دهید .
گام ششم کارهای بزرگ را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید
یکی از دلایلی که باعث می شود در انجام کاری تنبلی کنید و در نتیجه زمان خود را بارها برای انجام کاری بزارید آن است که هنگامی که برای اولین بار با آنها مواجه می شویم بسیار بزرگ و سخت به نظر می رسند.
یکی از تکنیکهای مدیریت زمان که می توانید از آن برای تقسیم کردن کارهای بزرگ به قطعات کوچکتر استفاده کنید. حتی چیزی مانند مسواک زدن قبل از خواب اساسی است که می تواند به کارهای مختلفی تبدیل شود ، مانند استفاده از خمیردندان بر روی مسواک ، انجام حرکت مسواک زدن و شستشوی دهان.
اگر وظیفه خاصی وجود دارد که سخت به تعویق می اندازید (و این باعث می شود فنگ شویی مدیریت زمان خود را به بیرون بیندازید) ، سعی کنید آن را به عنوان مجموعه ای از اجزای کوچکتر و قابل کنترل تر تجسم کنید. این کار توانایی شما را در انجام کارهای به موقع معجزه می کن.
گام هفتم اراده تان را تقویت کنید.
اگر می خواهید در انجام گام های بالا موفق شوید راهی جز افزایش اراده ندارید، مهم ترین گام های مدیریت زمان اراده شماست .البته تأخیر کردن و نداشتن توانایی در مدیریت زمان همواره به معنای بی ارادگی شما نیست اما اگر تمام مراحل بالا را می شناسید،
اکنون زمان استفاده از نیروی اراده برای پیمودن شش گام قبلی است، اراده خود را با دو روش زیر قوی تر کنید:
- برای یک ماه هر روز کارها را به شیوه کمی متفاوت تر و سخت تر انجام دهید، مثلا اگر هر روز دو فنجان قهوه می خورید، آن را به یک فنجان کاهش دهید یا اگر در زمان بیست دقیقه حمام می کردید این کار را در ده دقیقه انجام دهید، یا می توانید شستن روزانه یک وعده از ظروف کثیف غذا را در منزل به عهده بگیرید، اگر اهل ورزش و پیاده روی هستید، امروز یک کیلومتر بیشتر بدوید.
- درنگ نکنید، در هنگام خروج از رختخواب بلافاصه با تکرار جمله من سه ثانیه دیگر روی تخت نخواهم بود از جا بپرید، کارها را با تکرار چنین جملاتی بدون معطلی انجام دهید.
اهمال کاری چیست و نشانه های آن چیست ؟
نویسنده پیشنعاد می کند این مقاله را حتما بخوانید
گام هشتم عوامل ایجاد استرس را بشناسید
استرس ممکن است باعث شود شما وقت خود را با نگرانی در مورد نحوه انجام یک پروژه تلف کنید و حتی بهره وری شما را کاهش دهد. بنابراین ، توصیه می کنیم که مقاله زیر را بخوانید .
کاهش استرس با مدیریت زمان در زندگی
نویسنده پیشنهاد می کند این مقاله را بخوانید
گام نهم استراحت کنید!