کاهش استرس با مدیریت زمان در زندگی

 

تمرینی برای کاهش استرس از طریق مدیریت زمان

 
استرس شما تا چه اندازه مربوط به زمان و کمبود وقت است؟
قبل از توضیح روش های کاهش استرس از طریق مدیریت زمان یک تمرین ساده برای شما آماده کرده ایم که با انجام آن متوجه می شوید که آیا مشکل مدیریت زمان دارید یا خیر؟
 
 
  • ابتدا، یک صفحه کاغذ بردارید و خطی در نیمه پایینی صفحه رسم کنید.
  • در سمت چپ صفحه ۵ مورد از مهم ترین چیزهایی که بیشترین اهمیت را برای شما دارند بنویسید.
  • با مهم ترین آنها شروع کنید و به ترتیب اهمیت پیش بروید.
 
می توانید افراد خاص، فعالیت ها، اشیا، ایده آل ها و هرگونه موضوعی که برای شما حائز اهمیت است و به خوب شدن حالتان کمک می کند را در این فهرست قرار دهید. برای مثال یک نمونه فهرست می تواند به صورت زیر نوشته شود:
 
خانواده
سلامتی
کامل بودن
دوستان
کار و حرفه
توانایی خواندن
 
حال، در سمت راست صفحه تمام مسائلی که بیشترین وقت خود را صرف آنها می کنید بنویسید. برای کاهش استرس از طریق مدیریت زمان لازم است سارقین زمان خود را بشناسید. مانند قسمت اول از بیشترین آنها شروع کنید و به ترتیب پیش بروید و در انتها به گزینه ای که حداقل زمان را در این فهرست برای آن صرف می کنید برسید. برای مثال فهرست شما می تواند مانند زیر باشد:
 
کار
خانواده
خواب
ماموریت ها
کارهای منزل
کمک به تکالیف بچه ها
دوستان
 

نکته موجود در این تمرین چیست؟

احتمالا تاکنون متوجه نکته موجود در تمرین کاهش استرس از طریق مدیریت زمان شده باشید. اکثر ما بیشترین وقت خود را صرف مهم ترین مسائل زندگی خود نمی کنیم. برای هر کدام از گزینه هایی که به اندازه کافی وقت برای آن صرف نمی کنیم، نوعی استرس پیرامون آن مسئله ذهن ما را فرا خواهد گرفت.
 
وقتی که یک مسئله در زندگی ما اهمیت ویژه ای داشته باشد و ما هیچ وقتی را برای آن جنبه زندگی خود اختصاص ندهیم، به نوعی ذهن ما درگیر استرس و آشفته خواهد شد.

 
نویسنده پیشنهاد می کند این مقاله را هم بخوانید
 

چگونه استرس و زمان خود را بهتر مدیریت کنیم ؟
 
 
امروزه یکی از نگرانی ها و شکایت های مکرر مردم این است که آنها وقت کافی برای انجام کاری را که می خواهند انجام دهند ندارند .و همه ی آنها در ذهن خود بهانه هایی درباره استرس و مدیریت زمان ساخته اند.به عنوان مثال 
 
  •  برنامه ریزی برای وقت من فقط زمان بیشتری می برد. در واقع ، تحقیقات خلاف این را نشان می دهد.
 یک مشکل مدیریت زمان به این معنی است که زمان کافی برای انجام آنچه که باید انجام شود کافی نیست. خیر ، یک مشکل مدیریت زمان استفاده نکردن از وقت شما برای حداکثر استفاده شما برای انجام کارهایی است که می خواهید انجام شود.
 
  • هرچه سرم شلوغ باشد بهتر از وقتم استفاده می کنم.
مراقب باش! شما ممکن است فقط کارهای ضروری را انجام دهید ، و نه آنچه مهم است.
 
  • احساس خوبی دارم ، بنابراین نباید استرس داشته باشم.
در واقع ، بسیاری از بزرگسالان حتی نمی دانند که چه زمانی واقعاً دچار استرس شده اند تا زمانی که بدن آنها چنین چیزی را به آنها بگوید. آنها علائم هشدار دهنده اولیه را از بدن خود از دست می دهند ، به عنوان مثال سردرد ، کمر بی حرکت ، کشیدگی و …
 
علائم رایج استرس ضعیف و مدیریت زمان
 
  • خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • فراموشی شما نمی توانید به یاد بیاورید که تمام روز چه کار کردید ، دیروز چه خوردید.
  • از دست دادن خواب. این روی همه موارد دیگر تأثیر می گذارد!
  • اختلالات جسمی ، به عنوان مثال ، سردرد ، جوش ، تیک ، گرفتگی و …
  • در بدترین حالت ،  افسردگی.
 
اصول خردمندانه استرس خوب و مدیریت زمان
 
  • علائم خود را در مورد فشار زیاد یا داشتن یک مشکل مدیریت زمان بیاموزید.
  • از دوستان خود در مورد خود بپرسید. شاید آنها بتوانند به شما بگویند وقتی بیش از حد فشار می آورید از شما چه می بینند.
  • بیشتر افراد احساس می کنند که دچار استرس شده اند و یا مشکل مدیریت زمان دارند. تأیید کنید که واقعاً مشکلی دارید. چه چیزهایی را می بینید ، می شنوید یا احساس می کنید که منجر به نتیجه گیری شما در یک مشکل زمانی یا استرس شود؟
 
این توهم را نداشته باشید که انجام کارهای بیشتر باعث شادی شما می شود. آیا زمان مورد نظر شماست یا کیفیت؟
 
مشکلات استرس و مدیریت زمان دلایل زیادی دارد
یکی از مهمترین مزایای انجام برنامه ریزی زمانی این است که احساس کنید شما کنترل دارید.روی نتایج تمرکز کنید ، نه روی مشغله ها.این تلاش مهم است – حداقل به اندازه انجام یک تکنیک عالی.
 
تکنیک های ساده برای کنترل استرس
 
کارهای زیادی وجود دارد که مردم می توانند برای کاهش استرس انجام دهند. احتمالاً اکثر مردم حتی می دانند چه کاری می توانند انجام دهند.تکنیک های زیر برای کمک به شما در انجام کاری که می دانید باید انجام دهید استفاده می شوند.
 
  • با یکی صحبت کن. لازم نیست مشکل را برطرف کنید ، فقط آن را گزارش دهید.
  • اگر برای کنترل استرس روشی را در پیش گرفتید ، به شخص دیگری بگویید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا در برابر آنها و خودتان پاسخگو باشید.
  • مصرف کافئین و شیرینی را کاهش دهید. به جای آن قدم بزنید. به کسی بگویید که قصد انجام چنین کاری را دارید.
  • از تکنیک های اساسی برنامه ریزی ، حل مسئله و تصمیم گیری استفاده کنید.

 


نویسنده پیشنهاد می کند این محتوا را دانلود کنید

 
تعداد ساعات کار خود در یک هفته را کنترل کنید. به رئیس ، خانواده و / یا دوستان خود بگویید که چند ساعت کار می کنید.
 
گزارش وضعیت هفتگی را بنویسید. آنچه در هفته گذشته به دست آورده اید را وارد کنید و قصد دارید هفته آینده انجام دهید. موارد یا توصیه های فعلی را که باید به رئیس خود گزارش دهید ، در آن بگنجانید. گزارش وضعیت کتبی را به صورت هفتگی به رئیس خود ارائه دهید.
 
“ظرف ها را بشور”. کاری کنید که بتوانید از آن احساس خوبی داشته باشید.
 
تکنیک های ساده برای مدیریت زمان
 
به نظر می رسد که هیچ وقت در نقش مدیریت و نظارت وقت کافی نیست. بنابراین هدف از مدیریت زمان نباید یافتن زمان بیشتر باشد. هدف ، تعیین زمان معقولی برای صرف این نقش ها و سپس استفاده هوشمندانه از آن زمان است.
 
با تکنیک های ساده مدیریت استرس در بالا شروع کنید.
مدیریت زمان به تمرین نیاز دارد. تمرین کنید این سوال را از خود در طول روز بپرسید: “آیا این همان کاری است که من می خواهم یا باید الان انجام دهم؟” اگر بله ، پس آن را ادامه دهید.
 
چک لیست روزانهراهی برای تجزیه و تحلیل واقع بینانه و عملی وقت خود پیدا کنید. ثبت وقت خود به مدت یک هفته در فواصل 15 دقیقه ای کار چندان سختی نیست و زمان زیادی را نیز از شما نمی گیرد. این کار را به مدت یک هفته انجام دهید و نتایج خود را مرور کنید.
 

نویسنده پیشنهاد میکند این مقاله را بخوانید

چک لیست روزانهبرای روز خود یک لیست “todo” انجام دهید. این کار را در پایان روز قبل انجام دهید. موارد را به عنوان “A” و “B” در اولویت قرار دهید. هر روز بلافاصله دو ساعت را برای انجام موارد مهم “A” اختصاص دهید و بعد از ظهر “B” را انجام دهید. به دستگاه پاسخگوی خود اجازه دهید در زمان “A” شما تماسهای شما را انجام دهد.
 
 
چک لیست روزانهدر پایان روز خود ، پنج دقیقه را به تمیز کردن فضای خود اختصاص دهید. از این زمان نیز برای سازماندهی فضای خود ، از جمله دسک تاپ خود استفاده کنید. این یک شروع پاک برای روز بعد است.
 
چک لیست روزانهاگر مدیر عامل شرکت هستید ، از هیئت مدیره خود کمک بخواهید. آنها مسئول نظارت بر شما ، به عنوان مدیر عامل ، هستند. اگرچه هیئت مدیره نباید شما را به عنوان مدیر کل ، یعنی درگیر کارهای روزمره شرکت کند ، اما آنها هنوز هم ممکن است ایده هایی برای کمک به شما در مدیریت زمان داشته باشند.
 
چک لیست روزانههمچنین به یاد داشته باشید که مدیریت زمان مناسب ناشی از برنامه ریزی خوب است و هیئت مدیره مسئول نظارت بر تدوین برنامه های مهم است. بنابراین ، هیئت مدیره می تواند با انجام هرچه بهتر مسئولیت خود به عنوان برنامه ریز برای سازمان ، به شما کمک کند.
 
× از علامت “مزاحم نشوید” استفاده کنید! در اوایل روز ، وقتی مشغول بازدید از موارد مهم خود هستید (لیست “A”) ، این علامت را به دستگیره درب خارج از خانه آویزان کنید.×
 
چک لیست روزانهنامه خود را به دسته هایی از جمله “اکنون بخوانید” ، “اکنون مدیریت کنید” و “بعداً بخوانید” مرتب کنید. به سرعت در مرتب سازی از طریق نامه خود مهارت خواهید یافت.
همچنین متوجه خواهید شد که به هر حال بسیاری از آنچه فکر می کنید باید بعداً بخوانید واقعاً چندان مهم نبوده است.
نامه خود را هر روز در همان ساعت بخوانید.
به این ترتیب ، شما احتمالاً به طور منظم به ایمیل خود می رسید و در هر نامه خاصی که در نهایت وقت شما را بیشتر می گیرد ، منحرف نخواهید شد.

 
نویسنده پیشنهاد می کند این مقاله را هم بخوانید

 
چک لیست روزانهبرای همه چیز مکانی داشته باشید و همه چیز را سر جای خود قرار دهید. به این ترتیب ، در صورت نیاز می دانید کجا آن را پیدا کنید. نتیجه مهم دیگر این است که افراد شما می بینند که شما تا حدی منظم هستید ، نه اینکه از کنترل خارج شوید.
 
چک لیست روزانهبهترین پیشنهاد برای صرفه جویی در وقت – 10 دقیقه برنامه ریزی کنید تا هیچ کاری انجام ندهید. از آن زمان می توان فقط برای نشستن و پاک کردن ذهن خود استفاده کرد. شما در آخر با وضوح بیشتری فکر خواهید کرد ، در نتیجه زمان بیشتری در روز خواهید داشت. بهترین نتیجه این عمل این است که به شما یادآوری می کند که برده یک ساعت نیستید – و اگر 10 دقیقه از روز خود بکشید ، شما و سازمانتان از هم نمی پاشد.
 
چک لیست روزانهمهارت های خوب مدیریت جلسات را بیاموزید. جلسات می تواند اتلاف وقت وحشتناکی شود. دستورالعمل های مربوط به مدیریت خوب جلسه بعداً در این بخش آورده شده است.
 
مدیریت زمان راهی برای یافتن وقت برای همه کارهایی است که می خواهید و باید انجام دهید. این به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه چیزهایی فوری هستند و کدام یک می توانند صبر کنند. یادگیری نحوه مدیریت زمان ، فعالیت ها و تعهدات خود می تواند سخت باشد. اما انجام این کار می تواند زندگی شما را آسان تر ، استرس زا و معنادارتر کند.
 
 
وقتی زمان خود را مدیریت می کنید ، تصمیم می گیرید کدام کارها و فعالیتها برای شما مهمترین باشد. دانستن آنچه مهم است به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که چگونه وقت خود را به بهترین نحو بگذرانید.
 
مدیریت زمان سه قسمت دارد:
 
مدیریت زمان به سبک حرفه ای ها اولویت بندی کارها و فعالیت ها 
مدیریت زمان به سبک حرفه ای هاکنترل اهمال کاری 
مدیریت زمان به سبک حرفه ای هامدیریت تعهدات.
 
 
چگونه می توانید وقت خود را مدیریت کنید؟
 
شما می توانید با اولویت بندی کارها ، کنترل اهمال کاری و مدیریت تعهدات خود ، مدیریت زمان خود را شروع کنید.
 
وظایف را در اولویت قرار دهید
 
  • لیستی از تمام کارها و فعالیتهای خود در طول روز یا هفته تهیه کنید. سپس این وظایف را براساس اهمیت یا فوری بودن آنها ارزیابی کنید.
 
کارهای فوری وظایفی است که باید فوراً انجام شود تا از یک مشکل اساسی مانند پرداخت قبض برق امروز جلوگیری شود زیرا فردا برق شما خاموش است بسیاری از افراد تا زمانی که فوری نشوند هرگز با موارد مهم سر و کار ندارند. این روش همیشه منجر به استرس می شود.

 
نوسینده پیشنهاد می کند این مقاله را هم بخوانید
 

 
وظایف مهم آنهایی هستند که برای شما معنا دار یا مهم هستند ، مانند گذراندن وقت با خانواده ، کمک به دوستان یا ورزش. آنها همچنین وظایفی هستند که شما باید برای جلوگیری از مشکلی مانند پرداخت قبض یا رعایت ضرب الاجل در محل کار انجام دهید.
 
کارهای مهمی آنهایی نیستند که نیازی به انجام آنها نیستند یا برای شما مهم نیستند.
 
  • بعد از اینکه لیست خود را ثبت کردید و به موارد امتیاز دادید ، به این فکر کنید که وقت خود را چگونه می گذرانید. اگر از وظایف مهم به موقع مراقبت کنید ، دیگر کارهای فوری برای نگرانی نخواهید داشت. به عنوان مثال ، اگر قبض های خود را هنگام دریافت پرداخت کنید ، مجبور نخواهید بود که امور مالی خود را دستکاری کنید و در روز سررسید برای پرداخت قبض عجله کنید.
 
  • به این فکر کنید که چگونه می توانید وقت خود را به فعالیت هایی هدایت کنید که برای شما مهم و معنی دار هستند. آیا وقت زیادی را صرف چیزهایی می کنید که مهم یا فوری نیستند؟ شاید مواردی وجود داشته باشد که شما اصلاً نیازی به انجام آنها ندارید.
 
اهمال کاری را کنترل کنید
 
هرچه کاری بیشتر استرس زا یا ناخوشایند باشد ، احتمال به تعویق انداختن آن بیشتر است. این فقط استرس شما را افزایش می دهد. شاید بخواهید این نکات را برای کنترل تعلل امتحان کنید:
 
  • زمان خود را ساختار دهید.

برای برنامه ریزی روز یا هفته خود از برنامه ریز یا دفتر یادداشت استفاده کنید. فقط دیدن روی کاغذ که زمانی برای انجام وظایف شما وجود دارد می تواند به شما در رسیدن به کار کمک کند.

  • برای پروژه های کوتاه تر ، از تایمر یا ساعت زنگ دار برای کمک به شما در اجرای برنامه خود استفاده کنید.

همچنین می توانید برنامه هایی برای کمک به ساختار و برنامه ریزی زمان خود پیدا کنید. آنها می توانند در تلفن یا رایانه شما استفاده شوند.

  • کارهای بزرگ را از بین ببرید.

اگر می دانید که نمی توانید به مدت 3 ساعت روی یک پروژه تمرکز کنید ، ظرف 3 روز کار خود را به بلوک های 1 ساعته تقسیم کنید. اگر زمان کوتاهی که به آن اختصاص می دهید ، مواجه شدن با یک کار ناخوشایند آسان تر است.

  • مهلت های کوتاه مدت ایجاد کنید.

مهلت های کوتاه مدت به شما کمک می کند که از رعایت ضرب الاجل ها عادت کنید. همچنین شما را مجبور به انجام کارها می کند. به این ترتیب ، وقتی مهلت طولانی مدت فرا برسد ، دیگر فشار و کار بیشتری ندارید.

  • از کمال گرایی بپرهیزید.

اگر خواهان کمال هستید ، حتی ممکن است کاری را شروع نکنید زیرا نگران هستید که این کار بی نقص نخواهد بود. انجام بهترین کارها خوب است. اختصاص دادن زمان کافی به خود برای انجام هرچه بهتر استرس را کاهش می دهد.

اگر نکته ای پیدا کردید که برای شما مناسب است ، با آن همراه باشید. با گذشت زمان اعتماد به نفس خواهید یافت که می توانید عادت به تعویق انداختن را از بین ببرید.


مقاله مرتبط اهمال کاری و نشانه های آن چیست ؟

نویسنده پیشنهاد می کند حتما این مقاله را بخوانید


هنوز هم ممکن است گاهی اوقات بلغزانید و خود را در حال عقب انداختن ببینید. اشکالی نداره خود را سرزنش نکنید. اعتماد به نفس و تفکر مثبت می تواند به شما در بازگشت به مسیر درست کمک کند.

 
تعهدات خود را مدیریت کنید
 
هم تعهدات زیاد و هم تعداد کمی می توانند منجر به استرس شوند.
 
کنار گذاشتن تعهد به معنای تسلیم شدن نیست. این به معنای یادگیری آنچه برای شما مهم است ، تشخیص اینکه محدودیت دارید ، و تصمیم گیری در مورد اینکه می خواهید وقت خود را چگونه بگذرانید. در اینجا چند نکته برای رها کردن وجود دارد:
 
  • به چیزهایی که برای شما مهم نیستند متعهد نشوید.

وقتی می خواهید یا لازم است چیزی را رها کنید ، تصور کنید آن را به یک بالون هلیوم گره بزنید ، بالون را آزاد کنید و به تماشای آن بپردازید.

  • بپذیرید که زندگی شما یک “کار در حال پیشرفت” است.

نیازی نیست که فردا یا حتی هفته آینده هر پروژه ای را به پایان برسانید یا به هر هدفی در زندگی خود برسید. اگر یکی از اهداف شما اهمیت کمتری دارد ، می توانید بعداً در زندگی بر روی آن کار کنید.

تعهد دادن می تواند به همان اندازه رها کردن آنها سخت باشد. افرادی که تحت استرس هستند ، متعهدات بیش از حد بسیار زیاد دارند. اما گاهی اوقات استرس ناشی از عدم تعهد است. اگر در زندگی خود به تعهد بیشتری احتیاج دارید ، به آنچه برای شما مهمترین است فکر کنید. هنگامی که آماده تعهد هستید:
 
انجام دهید : تا می توانید کامل خود را به تعهد جدید بسپارید.
عهده دار شدن : تعهد خود را جدی بگیرید. از تعهدات عقب نمانید.
باز کن :در برابر ایده ها و پیشنهادات جدید باز باشید و آماده یادگیری باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

پوچ
انشالله دفعه بعدی
50% تخفیف خرید محصول مدیریت زمان و برنامه ریزی
دانلود رایگان وبینار مدیریت زمان
20% تخفیف خرید کلیه محصولات
مشاوره رایگان
شانس خود را برای دریافت جایزه امتحان کنید!

گردونه رو بچرخون و برنده شو

قوانین و مقررات گردش گردونه :

کاربر محترم عواقب عدم استفاده از هدیه به عهده شما می باشد.

تذکر: هدیه به ایمیل شما ارسال میشود، لطفا ایمیل معتبر وارد کنید.