هدف گذاری smart
تاکنون اندیشیدهاید وقتی کار بسیار مهمی را به انجام میرسانید، چطور زندگیتان دستخوش تغییر خواهد شد؟ اگر شما تا به حال به این کار بزرگ و مهم فکر نکردهاید، نگران نباشید در این مقاله هنر هدف گذاری smart به روش ،(The Art of setting smart goals) به شما کمک میکند تا در این زمینه موفق عمل کنید.
شما با راهکارهای هدف گذاری smart تمام مراحلی را که باید طی کنید تا به هدف و خواستهی خود برسید مورد بررسی قرار می دهید در مجموع هدف گذاری smart شما را در تمامی بخشهای زندگی تضمین میکند و تنهایتان نمیگذارد.
اگر خواستهها و آرزوهای زیادی دارید اما نمیدانید از کجا شروع کنید، بهتر است تلاش خود را با خواندن این مقاله آغاز کنید.
چرا به هدفم نمی رسم؟
اولین سوالی که از خودتان باید بپرسید :
عاشق انجام دادن چه چیزی میباشید؟ ممکن است آنچیزی را که میخواهید بدست آورید، هم اکنون بدانید که چیست. تجسم بزرگ و دسته بندی اهداف را که انجام داده اید، حتماً دلیل نوشتن آن را از خود بپرسید؟
این دلیل عامل ایجاد انگیزه در شما خواهد بود و همان دلیلی میباشد که باعث میشود شما هرروز بر روی اهداف خود کار کنید.
چنان که در این مسیر کسی یا چیزی جهت انگیزه دادن به شما وجود ندارد تا به کارتان ادامه دهید، آگاه باشید که بدون یافتن دلیل انجام کار، کل فرایند متوقت میشود.
شما برای اینکه مجبور به پرداخت هزینهها و صورتحسابهای مختلف هستید، کار میکنید. بنابراین این پرداختها، انگیزهای هستند برای بیدارشدن، لباس پوشیدن، رفتن به حومه شهر و انجام دادن کاری که مطمئناً خوشتان نمیآید که هرروز انجامش دهید.
عامل انگیزشی برای هدف اخذ مدرک من (درواقع حداقل یکی از آنها) این بود که میخواستم شغل بهتری داشته باشم. تکالیف و وظایفم را به اتمام میرساندم و برای آزمونهای آینده بسیار مطالعه میکردم بخاطر اینکه لحظه به لحظه دلیل انجام این کارها در ذهنم بود و به اندازه کافی انگیزه مناسب داشتم. درحقیقت دلیل انجام آنها به اندازهای مهم بود که مرا در مسیر نگه میداشت. با این دلیل، قادر بودم که همیشه خود را به جلو هل بدهم و انجام دادنشان را بی خیال نشوم.
پیشنهاد می کنم ویدیوی های تکنیک های هدف گذاری رو دانلود کنی
هدفگذاری به روش اسمارت (smart) دقیقا چیست؟
SMART مخفف مخفف کلمات Specific، Measurable، Achieveable، Relevant and Time-based است. هر یک از عناصر چارچوب SMART برای ایجاد هدفی با برنامه ریزی دقیق ، واضح و قابل پیگیری با یکدیگر همکاری می کنند.
شما ممکنه اهدافی رو در گذشته تعیین کرده ای که دستیابی به اون واستون سخت بوده چون اهداف شما بسیار مبهم ، پرخاشگرانه یا دارای چارچوب ضعیفی بودن وقتی درست هدف گذاری نکرده باشیم تلاش برای دستیابی به اهدافمون دلهره آور و غیرقابل تحققه .
ایجاد اهداف SMART روشی است که به حل این مشکلات کمک می کنه . خواه اهداف شخصی یا شغلی داشته باشید استفاده از چارچوب هدف SMART می تونه پایه و اساس محکمی برای دستیابی به موفقیت ایجاد کنه.
در ادامه به توضیح تک تک حروف کلمه Smart برای تعیین هدف می پردازیم :
اهداف شما باید این 5 ویژیگی رو داشته باشه :
S : کاملا مشخص واضح و بدون ابهام باشد
اون چیزی رو که میخواین بدست بیارین تا حد ممکن روشن و مشخص باشه
مثال: “من می خواهم موقعیتی را بدست آورم که یک تیم توسعه را برای یک شرکت فناوری نوپا مدیریت می کنم .
به این سه هدف توجه کنید :
- من می خواهم خیاط ماهری بشم
- من می خواهم با رفتن به کلاس خیاط ماهری بشم.
- من می خواهم با رفتن به کلاس و تلاش روزانه خیاط ماهری بشم.
M : قابل اندازه گیری باشه که با معیار های شما جور در بیاد و شما رو به سمت هدف ببره
چه مدرکی ثابت می کنه که شما به سمت هدف خود پیشرفت می کنید؟ به عنوان مثال ، اگر هدف شما کسب موقعیت مدیریت تیم توسعه برای یک شرکت مبتدی فناوریه ، ممکنه پیشرفت رو با تعداد پست های مدیریتی که درخواست کرده اید و تعداد مصاحبه های انجام شده اندازه گیری کنید.
حتما بخوانید : 5 هدف اشتباه که باید آن را بدانیم
تعیین نقاط عطف در این مسیر به شما این فرصت را میده تا در صورت لزوم مجدداً ارزیابی کرده و دوره را اصلاح کنید. هنگامی که به نقاط عطف خود رسیدید ، به یاد داشته باشید که به روشهای کوچک اما معنی دار به خود پاداش دهید.
مثال: “من به عنوان مدیر تیم توسعه در یک شرکت تازه تاسیس به سه موقعیت آزاد درخواست می کنم .”
A :قابل دست یافتنی باشه
در هدف گذاری smart هدف باید قابل دستیابی باشه به اندازه کافی خوب تعریف شده باشه که بتونید در واقع به آن برسید. اهدافی را برای خود در نظر بگیرید که دسترسی به آنها امکانپذیر باشد. این مورد یکی از مهمترین موضوعات راز رسیدن یا نرسیدن شما به اهدافتان است.اهداف خودتان را طوری تنظیم کنید که احتمال رسیدن به آنها وجود داشته باشد و ازلحاظ منطقی،رسیدن به هدف و موفقیت برای شما ممکن باشد از خودتان بپرسید:
آیا من منابع و توانایی های لازم برای رسیدن به هدف را دارم؟ اگر نه ، چه چیزی را از دست می دهم؟
آیا دیگران قبلاً این کار را با موفقیت انجام داده اند؟
R : در انتخاب هدف واقعبین باشید
اهدافی را برای خود در نظر بگیرید که دسترسی به آنها امکانپذیر باشد. این مورد یکی از مهمترین موضوعات راز رسیدن یا نرسیدن شما به اهدافتان است.اهداف خودتان را طوری تنظیم کنید که احتمال رسیدن به آنها وجود داشته باشد و ازلحاظ منطقی،رسیدن به هدف و موفقیت برای شما ممکن باشد.
به عنوان مثال شخصی که ماهی 2 میلیون درآمد داره گذاشتن هدف که ماه دیگر 20 میلیون داشته باشه دست یافتنی نیست و باید قدم به قدم کم کم رشد کرد و اهداف رو بزرگتر کرد.
T :هدف باید به موقع و زمانبندی شده باشه
چارچوب زمانی هدف شما چیست؟ تاریخ رسیدن به هدف می تونه به ایجاد انگیزه و اولویت بندی کمک کنه به عنوان مثال ، اگر هدف شما کسب یک ترقی به سمت بالاتر است ، ممکن است شش ماه به خود فرصت دهید.
اگر در آن بازه زمانی به هدفتان نرسیده اید ، وقت بگذارید تا دلیل آن را بررسی کنید. ممکن است بازه زمانی شما غیرواقعی باشد ، با موانع عبور غیر منتظره روبرو شوید یا هدف شما غیرقابل تحقق باشد .
یک هدف SMART باید از نظر داشتن یک تاریخ شروع و پایان ، محدود به زمان باشد.
از خودت بپرس :
آیا هدف من مهلت دارد؟
تا کی می خواهید به هدف خود برسید؟
یک مثال از هدف گذاری smart
من ظرف سه ماه پس از فارغ التحصیلی در لیسانس علوم آموزش و پرورش ، به عنوان معلم ریاضی دبیرستان شغل پیدا می کنم.
خاص: هدف از تبدیل شدن به یک معلم ریاضی دبیرستان کاملاً مشخص است
قابل اندازه گیری: موفقیت را می توان با تعداد برنامه ها ، مصاحبه ها و پیشنهادات شغلی سنجید.
قابل دستیابی: هدف گذار از درجه كافی برای شغل برخوردار خواهد بود.
مربوط: هدف ساز برنامه ریزی برای استخدام در صنعت آموزش و پرورش پس از گرفتن مدرک تحصیلی است.
مبتنی بر زمان: تنظیم کننده هدف برای رسیدن به هدف خود ظرف سه ماه پس از فارغ التحصیلی مهلت تعیین کرده است.