به روش هوشمندانه هدف گذاری کنیم

هدف گذاری smart

تاکنون اندیشیده‌اید وقتی کار بسیار مهمی را به انجام می‌رسانید، چطور زندگیتان دستخوش تغییر خواهد شد؟ اگر شما تا به حال به این کار بزرگ و مهم فکر نکرده‌اید، نگران نباشید  در این مقاله هنر هدف گذاری smart به روش ،(The Art of setting smart goals) به شما کمک می‌کند تا در این زمینه موفق عمل کنید.

شما با راهکارهای هدف گذاری smart تمام مراحلی را که باید طی کنید تا به هدف و خواسته‌ی خود برسید مورد بررسی قرار می دهید در مجموع هدف گذاری smart شما را در تمامی بخش‌های زندگی تضمین می‌کند و تنهایتان نمیگذارد.

اگر خواسته‌ها و آرزوهای زیادی دارید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، بهتر است تلاش خود را با خواندن این مقاله آغاز کنید.

چرا به هدفم نمی رسم؟

چون اکثر آدمها هدف درستی رو انتخاب نمیکنن و یا اصلا هدفگذاری رو بلد نیستن . این کوتاه ترین و بهترین جوابیه که میشه به این سوال داد.یه قسمت دیگه این جواب برمیگرده به فاز اجرایی هدف گذاری. یعنی بلدیم هدف بزاریم اتفاقا هدف خوبی هم انتخاب کردیم اما راه رسیدن به اون رو خوب بلد نیستیم ؛ همین باعث میشه که به هدفمون نرسیم.
با معرفی یک شیوه هدف گذاری نوین و جالب شروع میکنیم . هدف گذاری هم مانند هرکار دیگه ای اصول و شیوه خودش رو داره و باید برای داشتن یک هدف درست آموزش های اونو ببینیم.
هدف گذاری اسمارت برای اینکه نپرسید چرا به هدفم نمیرسم…
این شیوه هدف گذاری تقریبا شیوه شناخته شده ای هست .به فارسی بهش گفته میشه مدل هدف گذاری هوشمندانه.در این نوع هدفگذاری SMART هر کدوم از کلمات مخفف یک کلمه هستن که معنای خاص خودشون رو دارن .

اولین سوالی که از خودتان باید بپرسید :

عاشق انجام دادن چه چیزی می‌باشید؟ ممکن است آن‌چیزی را که می‌خواهید بدست آورید، هم اکنون بدانید که چیست. تجسم بزرگ و دسته بندی اهداف را که انجام داده اید، حتماً دلیل نوشتن آن را از خود بپرسید؟

این دلیل عامل ایجاد انگیزه در شما خواهد بود و همان دلیلی می‌باشد که باعث می‌شود شما هرروز بر روی اهداف خود کار کنید.

چنان که در این مسیر کسی یا چیزی جهت انگیزه دادن به شما وجود ندارد تا به کارتان ادامه دهید، آگاه باشید که بدون یافتن دلیل انجام کار، کل فرایند متوقت می‌شود.

شما برای اینکه مجبور به پرداخت هزینه‌ها و صورتحساب‌های مختلف هستید، کار می‌کنید. بنابراین این پرداخت‌ها، انگیزه‌ای هستند برای بیدارشدن، لباس پوشیدن، رفتن به حومه شهر و انجام دادن کاری که مطمئناً خوشتان نمی‌آید که هرروز انجامش دهید.

عامل انگیزشی برای هدف اخذ مدرک من (درواقع حداقل یکی از آن‌ها) این بود که می‌خواستم شغل بهتری داشته باشم. تکالیف و وظایفم را به اتمام می‌رساندم و برای آزمون‌های آینده بسیار مطالعه می‌کردم بخاطر اینکه لحظه به لحظه دلیل انجام این کارها در ذهنم بود و به اندازه کافی انگیزه مناسب داشتم. درحقیقت دلیل انجام آن‌ها به اندازه‌ای مهم بود که مرا در مسیر نگه می‌داشت. با این دلیل، قادر بودم که همیشه خود را به جلو هل بدهم و انجام دادنشان را بی خیال نشوم.

فیلم پیشنهاد می کنم ویدیوی های تکنیک های هدف گذاری رو دانلود کنی

هدفگذاری به روش اسمارت (smart) دقیقا چیست؟

SMART مخفف مخفف کلمات Specific، Measurable، Achieveable، Relevant and Time-based است. هر یک از عناصر چارچوب SMART برای ایجاد هدفی با برنامه ریزی دقیق ، واضح و قابل پیگیری با یکدیگر همکاری می کنند.

شما ممکنه اهدافی رو در گذشته  تعیین کرده ای که دستیابی به اون واستون سخت بوده چون اهداف شما  بسیار مبهم ، پرخاشگرانه یا دارای چارچوب ضعیفی بودن وقتی درست هدف گذاری نکرده باشیم تلاش برای دستیابی به اهدافمون دلهره آور و غیرقابل تحققه .

ایجاد اهداف SMART روشی است که  به حل این مشکلات کمک می کنه . خواه اهداف شخصی یا شغلی داشته باشید  استفاده از چارچوب هدف SMART می تونه پایه و اساس محکمی برای دستیابی به موفقیت ایجاد کنه.

در ادامه به توضیح تک تک حروف کلمه Smart برای تعیین هدف می پردازیم :

اهداف شما باید این 5 ویژیگی رو داشته باشه :

روش اسمارت، روشی بسیار خوب و حتی میشه گفت حیاتی برای تعیین اهداف ماست.
اسمارت (SMART) اختصار این کلماته:
Specific: مشخص،
Measurable: قابل اندازه گیری،
Attainable: دست یافتنی،
Realistic: واقع گرایانه،/Relevant: مرتبط
Timely/Time Bound: در محدوده زمانی مشخص

S : کاملا مشخص واضح و بدون ابهام باشد

اون چیزی رو که میخواین بدست بیارین تا حد ممکن روشن و مشخص باشه

مثال: “من می خواهم موقعیتی را بدست آورم که یک تیم توسعه را برای یک شرکت فناوری نوپا مدیریت می کنم .

به این سه هدف توجه کنید :

  • من می خواهم خیاط ماهری بشم
  • من می خواهم با رفتن به کلاس خیاط ماهری بشم.
  • من می خواهم با رفتن به کلاس و تلاش روزانه خیاط ماهری بشم.
به نظر شما به کدام یک از این هدف‌ها راحت‌تر می‌توان دست یافت؟
مطمئنا‍ً هدف آخر واضح‌تر خواسته ما را بیان می‌کند و دقیقاً مشخص می‌کند نتیجه کار چه باید باشد. بنابراین ذهن هم راحت‌تر می‌تواند بر روی آن تمرکز کند.
پس اولین ویژگی هدف اسمارت به ما می‌گوید که هدف باید واضح، مشخص و دقیق باشد. یعنی شما باید دقیقاً بدانید چه ‌چیزی می‌خواهید؟ به کلمه «دقیقاً» دقت کنید چون هدف شما باید دقیق و با جزئیات بیان شود.

M : قابل اندازه گیری باشه که با معیار های شما جور در بیاد و شما رو به سمت هدف ببره

چه مدرکی ثابت می کنه که شما به سمت هدف خود پیشرفت می کنید؟ به عنوان مثال ، اگر هدف شما کسب موقعیت مدیریت تیم توسعه برای یک شرکت مبتدی فناوریه ، ممکنه پیشرفت رو با تعداد پست های مدیریتی که درخواست کرده اید و تعداد مصاحبه های انجام شده اندازه گیری کنید.

اهدف قابل اندازه گیری به این معنیه که دقیقا بدونید در زمان دستیابی به هدف چه چیزی خواهید دید، شنید و احساس خواهید کرد، به این معنا که اهدافتون رو به عناصر قابل اندازه گیری بشکنید. به شواهد واقعی نیاز دارید. خوشحالتر بودن شاخص مناسبی نیست.
اغلب مشاهده می‌شود که بسیاری از مردمدر شروع سال اهدافی را برای خود برمی‌گزینند و به روی کاغذ می‌آورند،اما آن را در پوشه‌ای بایگانی کرده تا پایان سال نیز به آن مراجعه نمی‌کنند. وقتی هدفی را برمی‌گزینید،باید با استفاده از یک جدول زمان‌بندی‌شده، مدام آن را وارسی کنید و از آخرین وضعیتآن باخبر باشید.
به‌این‌ترتیب، اگر پیشرفتی به‌سوی هدف خود مشاهده کنید،احساس رضایت و خرسندی خواهید داشت و به ادامه‌ی راه ترغیب می‌شوید و هرگاه به بیراهه کشانده شوید خود را به مسیر درست هدایت خواهید کرد. هدف خود رادر دفتر برنامه‌ریزی خود بنویسید و برای هر آزمون هدف‌گذاری کنید.
اندازه گیری اهداف همچنین به شما این امکان رو می ده که ببینید این اون چیزی بوده که دقیقا میخواستید یا نه.
برای اینکه بفهمید هدفتون قابل اندازه گیری هست یا نه از خودتون بپرسید؟ چقدر؟ چه اندازه؟ چطور می فهمم که رسیدم؟

حتما بخوانید : 5 هدف اشتباه که باید آن را بدانیم

تعیین نقاط عطف در این مسیر به شما این فرصت را میده تا در صورت لزوم مجدداً ارزیابی کرده و دوره را اصلاح کنید. هنگامی که به نقاط عطف خود رسیدید ، به یاد داشته باشید که به روشهای کوچک اما معنی دار به خود پاداش دهید.

مثال: “من به عنوان مدیر تیم توسعه در یک شرکت تازه تاسیس به سه موقعیت آزاد درخواست می کنم .”


A :قابل دست یافتنی باشه

 در هدف گذاری smart هدف  باید قابل دستیابی باشه  به اندازه کافی خوب تعریف شده باشه که بتونید در واقع به آن برسید. اهدافی را برای خود در نظر بگیرید که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر باشد. این مورد یکی از مهم‌ترین موضوعات راز رسیدن یا نرسیدن شما به اهدافتان است.اهداف خودتان را طوری تنظیم کنید که احتمال رسیدن به آن‌ها وجود داشته باشد و ازلحاظ منطقی،رسیدن به هدف و موفقیت برای شما ممکن باشد از خودتان بپرسید:

آیا من منابع و توانایی های لازم برای رسیدن به هدف را دارم؟ اگر نه ، چه چیزی را از دست می دهم؟
آیا دیگران قبلاً این کار را با موفقیت انجام داده اند؟


R : در انتخاب هدف واقع‌بین باشید

اهدافی را برای خود در نظر بگیرید که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر باشد. این مورد یکی از مهم‌ترین موضوعات راز رسیدن یا نرسیدن شما به اهدافتان است.اهداف خودتان را طوری تنظیم کنید که احتمال رسیدن به آن‌ها وجود داشته باشد و ازلحاظ منطقی،رسیدن به هدف و موفقیت برای شما ممکن باشد.

به عنوان مثال شخصی که ماهی 2 میلیون درآمد داره گذاشتن هدف که ماه دیگر 20 میلیون داشته باشه دست یافتنی نیست و باید قدم به قدم کم کم رشد کرد و اهداف رو بزرگتر کرد.

واقعا تعیین اینکه هدفی برای “شما”واقع گرایانه هست یا نه کار خیلی سختیه. خیلی کارها که از نظر دیگران غیرممکن بود، توسط افرادی انجام شده. شاید تنها راه این باشه که ببینید آیا خودتون به واقع گرایانه بودن هدفتون ایمان دارید؟ و آیا قبلا کاری شبیه به این انجام دادید یا نه.
مرتبط بودن: آیا هدفتان به شما مرتبطه؟
شما می‌خواهید فرد معروف و مشهوری در سراسر جهان شوید، یا شرکتی چند ملیتی داشته باشید، و یا حتی شغلی پر مشغله داشته باشید؟
برای تصمیمی که گرفته اید خصوصیات فردی را در نظر گرفته اید، یا گروهتون به اون اندازه بزرگ هست و قابلیت های گروهی رسیدن به اون هدف را دارد؟ سوال اصلی این است که چرا می‌خواهید به آن هدف برسید؟ چه قصدی پشت آن هدفه و واقعا با رسیدن به اون هدف، مقصود برآورده می شه؟

T :هدف باید به موقع و زمانبندی شده باشه

قانونی هست که می‌گوید کارها به اندازه زمانی که دارید کش پیدا می‌­کنند! علاوه بر این اگر می‌خواهید دچار امروز-فردا کردن نشوید حتما برایکارهایتان دِد-لاین یا ضرب­الاجل بگذارید.

چارچوب زمانی هدف شما چیست؟ تاریخ رسیدن به هدف می تونه به ایجاد انگیزه و اولویت بندی کمک  کنه به عنوان مثال ، اگر هدف شما کسب یک ترقی به سمت بالاتر است ، ممکن است شش ماه به خود فرصت دهید.

اگر در آن بازه زمانی به هدفتان نرسیده اید ، وقت بگذارید تا دلیل آن را بررسی کنید. ممکن است بازه زمانی شما غیرواقعی باشد ، با موانع عبور غیر منتظره روبرو شوید یا هدف شما غیرقابل تحقق باشد .
یک هدف SMART باید از نظر داشتن یک تاریخ شروع و پایان ، محدود به زمان باشد.

از خودت بپرس :

آیا هدف من مهلت دارد؟
تا کی می خواهید به هدف خود برسید؟

یک مثال از هدف گذاری smart

من ظرف سه ماه پس از فارغ التحصیلی در لیسانس علوم آموزش و پرورش ، به عنوان معلم ریاضی دبیرستان شغل پیدا می کنم.

خاص: هدف از تبدیل شدن به یک معلم ریاضی دبیرستان کاملاً مشخص است

قابل اندازه گیری: موفقیت را می توان با تعداد برنامه ها ، مصاحبه ها و پیشنهادات شغلی سنجید.

قابل دستیابی: هدف گذار از درجه كافی برای شغل برخوردار خواهد بود.

مربوط: هدف ساز برنامه ریزی برای استخدام در صنعت آموزش و پرورش پس از گرفتن مدرک تحصیلی است.

مبتنی بر زمان: تنظیم کننده هدف برای رسیدن به هدف خود ظرف سه ماه پس از فارغ التحصیلی مهلت تعیین کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + دو =

پوچ
انشالله دفعه بعدی
50% تخفیف خرید محصول مدیریت زمان و برنامه ریزی
دانلود رایگان وبینار مدیریت زمان
20% تخفیف خرید کلیه محصولات
مشاوره رایگان
شانس خود را برای دریافت جایزه امتحان کنید!

گردونه رو بچرخون و برنده شو

قوانین و مقررات گردش گردونه :

کاربر محترم عواقب عدم استفاده از هدیه به عهده شما می باشد.

تذکر: هدیه به ایمیل شما ارسال میشود، لطفا ایمیل معتبر وارد کنید.