
هدر رفتن زمان و مدیریت آن یکی از مهمترین ویژگیهای افراد موفق است و برای اینکه در هر کاری به نتیجه دلخواهمان برسیم باید این ویژگی را در خودمان تقویت کنیم. ثروتمندان دنیا معتقدند که زمان، اولین و بزرگترین سرمایه آنهاست و تلاش میکنند تا بهترین استفاده را از هر ثانیه خود داشته باشند. اما آیا ما هم همینقدر روی هدر رفتن زمانمان حساسیم؟ گاهی کارهایی میکنیم که بدون اینکه متوجه باشیم این طلای گرانبها را ازدست میدهیم.
۱. برنامهریزی نکردن
برخی افراد فکر میکنند که برنامهریزی کار افراد غیرحرفهای است و خودشان بدون برنامهریزی آزادی عمل بیشتری دارند و بهتر رفتار میکنند. در حالی که این طرز فکر کاملا اشتباه است.
بسیاری از افراد صبح که از خواب بیدار می شوند نمی دانند که باید چه کنند و به همین خاطر ناخودآگاه همان عادت های قدیمی را تکرار می کنند و بعد می گویند چرا زندگی ام تکراری شده است؟ چرا وقت نمی کنم کارهایم را انجام دهم؟ چرا همیشه عقب هستم؟ اگر ما آخر شب حتی 5 دقیقه فکر کنیم که مهم ترین کاری که فردا باید انجام دهیم چیست و برای آن یک برنامه ریزی مختصر داشته باشیم آنگاه دچار سردرگمی و اتلاف و کمبود وقت نمی شویم و فردا یک راست سراغ برنامه ریزی و انجام کارها می رویم.
بدون برنامهریزی و داشتن لیست کارهایی که باید انجام دهیم، بخش زیادی از آنها را فراموش میکنیم. همچنین برنامهریزی به ما کمک میکند تا کارها را اولویتبندی کنیم و زودتر آنها را به نتیجه برسانیم و در پایان روز به جای انباشت کارهای انجام نشده، بابت کارهایی که به درستی انجام دادهایم از خودمان احساس رضایت داشته باشیم
2.نداشتن هدف
این خود ما هستیم که تصمیم میگیریم اتفاقات روزانه به نفع ما باشند یا به ضرر ما و این موضوع را هدف مشخص میکند. اولین و مهمترین گام در موفقیت داشتن هدف است. هدف باید شامل بخشهای جزئی هم باشد. مثلا هدف شما قبولی در کنکور ارشد است، برای رسیدن به این هدف باید هدفهای کوچکتری هم مشخص کنید، مثلا هر ماه باید در آزمونهای آزمایشی شرکت کنید و نتایج حداقلی برای خود تعیین کنید، یا هدف تعیین کنید که باید روزی ۸ ساعت درس بخوانید.
هدفهای کوچک، بیشترین تاثیر را در رسیدن به اهداف بزرگ دارند، علاوه بر اینکه انجام آنها انرژی زیادی برای ادامه راه میدهد.
3. اینترنت
اغلب اوقات اولین عامل هدردهنده زمان اینترنت است. سایت salary.com از تعدادی از مردم خواسته تا پرسشنامهای در این مورد پر کنند؛ 64 درصد از این افراد گفتهاند هنگامی که در محل کار هستند، هر روز وقت زیادی را به بازدید از وبسایتهای غیرکاری میپردازند. چرا مردم نمیتوانند در محل کار صددرصد حواسشان را به کار بدهند؟ شاید به خاطر اینکه خیلی به چالش کشیده نمیشوند.
4. ترافیک
براساس نظرسنجی صورت گرفته از سوی کمپانی گالوپ، یک کارمند معمولی به طور میانگین 46 دقیقه صرف رفتوآمد از محل کار به خانه و برعکس میکند. پس تعجبی ندارد آنهایی که محل کار و زندگیشان نزدیک به یکدیگر است، روحیه شادتری دارند. یک راهحل آسان برای این مشکل این است که خانهتان را به محل کار نزدیکتر کنید؛ اما اگر چنین موقعیتی ندارید، ساعت رفتوآمدتان را کمی تغییر دهید تا از ساعات اوج ترافیک در امان بمانی
5.ترس از “نه” گفتن
می توانم حدس بزنم که زمان زیادی به خاطر این که نتوانسته اید به درخواست فردی “نه” بگویید از دست داده اید و بعد از آن خودتان را سرزنش کرده اید. درست است که بله گفتن در ابتدا خیلی ساده و خوشایند هست اما بعد از آن باعث هدر رفتن زمان زیادی برای شما خواهد شد. البته منظور این نیست که به هر درخواستی نه بگوییم بلکه منظور این هست که به در خواست هایی که هیچ ارزشی برای ما ندارند و فقط باعث اتلاف وقت ما می شوند نه بگوییم هر چند که کار دشواری هست
چگونه مهارت نه گفتن را یاد بگیریم
نویسنده پیشنهاد می کند این مقاله را بخوانید
6. رسانههای اجتماعی
فروغ کاظم زاده اشاره ی جالبی در مورد هدر رفتن زمان در اعتیاد کاربران به فضای مجازی به خصوص اینستاگرام کرده است :
بعد از آنکه زمان زیادی را صرف دیدن برنامههای تلویزیونی کردیم، تازه نوبت شبکههای اجتماعی میرسد. فرهنگ تغییر کرده و همه ما به یک شبکه اجتماعی نیاز داریم. اما چقدر باید برای آن وقت بگذاریم؟ یک نظرسنجی در آمریکا نشان داده که بیشتر افراد روزانه فقط 40 تا 60 دقیقه را صرف چک کردن حساب فیسبوکشان میکنند. همچنین بهطور میانگین حدود 17 دقیقه نیز صرف دیگر شبگههای اجتماعی میشود.
کمی زمان بگذارید و ببینید که بهطور روزانه چند دقیقه را به شبکههای اجتماعیتان اختصاص میدهید و آنها در ازای این زمان چه ارزشی به زندگیتان اضافه کردهاند.
چگونه برنامه ریزی کنیم ؟
بدون شک، برنامه ریزی در زندگی موجب میشود تا فرد موفقتری باشیم و بهتر بتوانیم از زمان خود استفاده کنیم. ولی یادگیریِ نحوهی برقراریِ تعادل، میان وظایف گوناگون در زندگی، کاری چالشبرانگیز است. گاهی کار، مدرسه و وظایف روزانه روی هم انباشته میشوند و در عین حال، دوستان یا خانواده نیز از ما انتظار دارند که به آنها کمک کنیم. علاوه بر این کارها، باید زمانی را هم به رسیدگی به خودمان اختصاص دهیم. ولی در صورتِ داشتنِ یک برنامهی روزانه، انجام این وظایف امکانپذیرتر میشود. با برنامه ریزی کردن میتوانید میان اهداف کوتاهمدت و بلندمدت خود تعادل برقرار کنید و چیزهای مهم در زندگیتان را اولویتبندی کنید. در پکیج آموزشی مدیریت زمان و برنامه ریزی به شما نحوه ی برنامه ریزی و تمامی موانع آن و مدیریت زمان را آموزش می دهیم.