موانع مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان، مهارتی است که به شما کمک می‌کند از وقت‌تان حداکثر بهره را ببرید، اما کار آسانی نیست و موانع خاص خودش را دارد. در این مطلب، شما خواهید دید که موانع مدیریت زمان چیست.

چه موانع متداولی بر سر راه دستیابی افراد به هدف‌شان وجود دارد و برای عبور از این موانع، چه کارهایی می‌توان کرد؟ اینها ۱۰ چالش مهمی هستند که مردم در به‌ انجام‌ رساندن کارهای‌شان با آنها روبه‌رو هستند (به‌ ترتیب معکوس):

مانع شماره‌ی ۱۰: احساس دستپاچگی می‌کنم

این احساس معمولا به یکی از این دو علت به‌وجود می‌آید:

اولین علت موانع مدیریت زمان، آن است که مردم با فرض اینکه هرچه بیشتر کار کنند بهتر است، فکر می‌کنند باید همه‌ی کارها را با هم انجام دهند. بهترین راه برای حل این مشکل، تمرکز روی انجام‌ دادن فقط چند کار مشخص است. کارها را اولویت‌بندی کنید و یاد بگیرید به هر چیزی که در لیست‌تان قرار ندارد، نه بگویید

علت دومی که مردم احساس دستپاچگی می‌کنند، این است که یکباره همه‌ی کارهایی را که باید انجام دهند، از نظر می‌گذرانند و فکر می‌کنند همه‌ی کارها را باید همین حالا انجام دهند. برای به‌ حداقل‌ رساندن این احساس، سعی کنید تمام کارهایی را که می‌توانید فردا انجام دهید، یادداشت کنید. آن لیست را در جایی مطمئن بگذارید و تا فردا در مورد هیچ‌کدام از کارهای آن لیست فکر نکنید.

 

چک لیست برنامه روزانه

مانع شماره‌ی ۹: همیشه در حالت انفعالی هستم

هنگامی که در حالت انفعالی گیر می‌کنید، پیشرفت در امور مهم برای‌تان دشوار می‌شود. هر روز، زمانی را به کارکردن روی پروژه‌هایی اختصاص دهید که بیشترین اهمیت را برای‌تان دارند. عادت کنید که مشکلات را زودتر از موعد مقرر حل کنید، یعنی قبل از آنکه به بحران تبدیل شوند

مانع شماره‌ی ۸: کاری را که شروع می‌کنم، به‌پایان نمی‌رسانم

آغاز کردن پرو‌ژه‌ ها و به‌ اتمام‌ نرساندن آنها یعنی اتلاف وقت واقعی. علاوه‌ براین ، تقریبا همه‌، تمام کارهای خود را برای فرد دیگری مثل مافوق، رئیس و… انجام می‌دهند. با این‌ حساب، نه‌تنها لازم است کاری را که شروع می‌کنید، به پایان برسانید، بلکه باید آن را طوری به آن شخص تحویل دهید که ارزش کار شما را درک کند. به‌ یاد داشته باشید بخشی از به‌ پایان‌ رساندن کار، ارائه‌ی درست آن است.

حتما بخوانید : مدیریت زمان چیست؟

مانع شماره‌ی ۷: کارهایی هستند که دیگر نتیجه نمی‌دهند، اما از انجامشان دست نمی‌کشم

ما آن‌ قدر در پذیرش ضرر و زیان مشکل داریم که فقط از چیزهایی می‌توانیم دست بکشیم که دیگر واقعا نتیجه نمی‌دهند. کم‌ کردن ضرر ها مستلزم آن است که شکست را بپذیرید. گذشته‌ از این، معمولا مجبورید این خبر بد را به سایر افراد مرتبط با آن کار نیز برسانید. هر دوِ اینها دشوارند، اما خبر خوب این است که با تکرار و تمرین، ساده‌تر می‌شوند.

مانع شماره‌ی ۶: کار را به تعویق می‌اندازم

تحقیقات نشان داده است یکی از دلایل بسیار رایج برای به‌ تعویق‌ انداختن کارها، این است که احساس می‌کنیم آن کار را از روی اجبار انتخاب کرده‌ایم. اگر فرد دیگری، آن کار را به ما تحمیل کرده باشد یا اگر تصمیم بگیریم کاری را به‌ خاطر غرور، گناه یا حسادت انجام دهیم، درواقع آن پروژه را آزادانه انتخاب نکرده‌ایم. در چنین مواردی، معمولا آن کار را تا حد ممکن به‌ تعویق می‌اندازیم.

دلیل دوم برای به‌ تعویق‌ انداختن کارها این است که احساس می‌کنیم خویشتن‌بینی ما در خطر است. اگر نگران باشیم که ممکن است نتیجه‌ی پروژه، تصور ما را از خودمان به‌ طرز چشمگیری تغییر دهد، چه مثبت و چه منفی، معمولا انجام آن پروژه را عقب می‌اندازیم.

تا اینجا چهار مانع رو بررسی کردیم در ویدیو زیر موانع دیگر را بیان می کنیم:

مانع شماره‌ی ۵: برای انجام کارهای موردنظرم، انرژی کافی ندارم

اگر عادات غذا خوردن‌تان را تغییر دهید، مثلا صبحانه‌‌ای مغذی و ناهاری سبک بخورید، ممکن است متوجه شوید که انرژی بیشتری در طول روز دارید. ورزش منظم و الگوهای خواب خوب نیز به شما کمک خواهند کرد پروژه‌های مهم‌تان را با جدیت بیشتری به‌ پایان برسانید.

مانع شماره‌ی ۴: چیزهای نه‌ چندان مهم، به‌ راحتی حواسم را پرت می‌کنند

برای غلبه بر این مانع، دقیقا یک ساعت را در روز به کار کردن روی فقط یک چیز اختصاص دهید. هنگامی که به این روند عادت کردید، سعی کنید زمانش را افزایش دهید یا بیشتر از یک نوبت در هر روز را به آن کار اختصاص دهید.پیشنهاد می کند برنامه ریزی های خود را به روش gtd انجام دهید تا آشفتگی ذهنی نداشته باشید.

برنامه ریزی به روش Gtd

مانع شماره‌ی ۳: از به‌ پایان‌ رساندن کارهای مهم احساس رضایت نمی‌کنم

احساس رضایت پس از به‌ پایان‌ رساندن کاری که شروع کرده‌اید، درست به‌ اندازه‌ی اکسیژن برای دونده اهمیت دارد. حس رضایت، شما را به جلو می‌راند. اگر از این مشکل رنج می‌برید، سعی کنید قبل از تلاش برای رسیدن به هر هدفی، ابتدا آن هدف را یادداشت کنید. هنگامی که به هدف رسیدید، نگاهی به لیست‌تان بیندازید و به‌ یاد بیاورید که قبل از شروع، چقدر دشوار به‌ نظر می‌رسید.

مانع شماره‌ی ۲: نمی‌دانم چگونه نه بگویم

زمان، باارزش‌ترین سرمایه‌ی شماست. تنها راهی که می‌توانید وقت‌تان را برای انجام کار موردنظرتان خالی کنید، این است که در مواقع لازم، «نه» بگویید. هرچه بیشتر تمرین کنید، در این کار ماهرتر می‌شوید.

 

چگونه مهارت نه گفتن را یاد بگیریم؟

مانع شماره‌ی ۱: نمی‌دانم چه می‌خواهم

بهترین راه برای غلبه بر این مشکل، این است که زمان کمی را در هر روز فقط به فکر کردن اختصاص دهید. افراد موفق دنیا، ضرورت این کار را به‌ خوبی درک می‌کنند و آگاهانه تلاش می‌کنند زمانی را برای فکر کردن، کنار بگذارند. برای بسیاری از افراد، این به روالی روزانه تبدیل می‌شود.

با ۱۰ چالش مهم موانع مدیریت زمان آشنا شدید. آیا شما با موانع دشوارتری برای مدیریت زمان مواجه شده‌اید؟ منتظر نظرات و تجربه‌های سازنده‌تان هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 1 =

پوچ
انشالله دفعه بعدی
50% تخفیف خرید محصول مدیریت زمان و برنامه ریزی
دانلود رایگان وبینار مدیریت زمان
20% تخفیف خرید کلیه محصولات
مشاوره رایگان
شانس خود را برای دریافت جایزه امتحان کنید!

گردونه رو بچرخون و برنده شو

قوانین و مقررات گردش گردونه :

کاربر محترم عواقب عدم استفاده از هدیه به عهده شما می باشد.

تذکر: هدیه به ایمیل شما ارسال میشود، لطفا ایمیل معتبر وارد کنید.