مزایای مدیریت زمان را به این دلیل عنوان می کنیم که ما ارزش وقت و زمان را بفهمیم و بدونیم که در آینده دچار حسرت و افسوس برای انجام ندادن کارها و عدم موفقیت در فعالیتهای زندگی نشیم و از زمان استفاده مطلوب و شایسته را برای زندگیداشته باشیم .نداشتن برنامه و اولویتبندی باعث میشه که انسان در زمان غرق بشه بدون اینکه بتونه از آن به شکلی مفید استفاده کند! در این مقاله ، ما در مورد اهمیت و مزایای مدیریت زمان در محل کار صحبت خواهیم کرد.
کار کردن همیشه میتونه سرگرم کننده باشه اما آیا همیشه عجله دارید؟
همیشه ایده های زیادی برای اجرا دارید، اما همیشه فکر می کنید زمان کافی ندارید؟
آیا واقعا احساس می کنید به خاطر کارتون، پریشان و آشفته هستید؟
تا حالا شده در برنامهریزیها تون بیش از حد خوش بین باشید؟
احساس می کنید آیا هیچ وقت کارتون تموم نمیشه؟
اگر یکی از موارد بالا رو هم دارید این ویدیو کوتاه و مفید رو ببنید
چرا مدیریت زمان در کار مهم است؟
مزایای مدیریت زمان به شما کمک می کنه تا بیشترین وظایف شغلی و روزانه خود را به طور موثر انجام بدید.
مدیریت زمان مناسب به شما این امکان رو میده که با تلاش کمتری کارهای بسیار بیشتری رو انجام بدهید .
وقتی که یاد می گیرید با سازماندهی و اولویت بندی کنترل امور وظایف روزمره خود را در دست بگیرید ، توانایی تمرکز ، تصمیم گیری بهتر و در نهایت کنترل اولویت های اصلی خود را افزایش می دهید.
در اینجا به برخی از فواید مدیریت زمان صحبت می کنیم :
1 : کاهش استرس در کار و زندگی
حتی موفق ترین کارمندان برای اتمام مهلت های مهم ، دچار استرس می شوند ، بنابراین شما تنها نیستید. افراد ، زندگی پرمشغله ای دارند .تهیه و دنبال کردن برنامه کاری باعث کاهش اضطراب می شود. وقتی موارد را برای انجام دادن لیست می کنید؛ می توانید پیشرفت محسوسی را ببینید. این امر به شما کمک می کند تا از نگرانی در مورد کارهای خود، مضطرب نشوید.
مدیریت زمان شما به طور موثر می تواند به طور مستقیم سطح بالای استرس شما را کاهش دهد.
مقاله کاهش استرس با مدیریت زمان در زندگی
نویسنده پیشنهاد می کند این مقاله را بخوانید
2: عادت به انضباط شخصی
مدیریت زمان یک فرد را وقت شناس و منظم می کند .
برای استفاده منطقی از وقت ، افراد باید در ابتدای روز لیست کارهای خود را تهیه کنند تا فعالیتهایی را که باید در اون روز انجام بشه بنابر اهمیت و فوریت آنها روبه روی هر وظیفه یادداشت کنید.
می توانید از مقاله ماتریس آیزنهاور برای این کار استفاده کنید.
تهیه لیست روزانه باعث می شود یک فرد بداند روز او چگونه است و در نهایت مطابق با آن کار می کند و منجر به افزایش تولید می شود.
حتما بخوانید :انضباط فردی در برنامه ریزی روزانه
نویسنده پیشنهاد می کند این مقاله را بخوانید
3 : اعتماد به نفس شما بیشتر می شود
- مدیریت زمان موثر باعث افزایش روحیه فرد و اعتماد به نفس او می شود .
از مهم ترین مزایای مدیریت زمان داشتن اعتماد به نفس بالا است مدیریت زمان ، افراد وظایف خود را در چارچوب زمانی تعیین شده انجام می دهند و باعث محبوبیت بیشتر آنها در سازمان و همچنین در بین همتایان خود می شوند. افرادی که ارزش زمان را درک می کنند کسانی هستند که می توانند جدا از جمعیت بایستند.
افرادی که به موقع کار خود را تمام می کنند مورد توجه دیگران قرار می گیرند و همیشه در همه جا مورد توجه هستند.
4: فرصت های بیشتری پیدا می کنید
افرادی که به یک برنامه زمانی پایبند هستند ، کسانی هستند که اهداف خود را در کوتاهترین زمان ممکن تحقق می بخشند .
مدیریت زمان به طور موثر به کارمندان کمک می کند تا اهداف خود را زودتر از موعد مقرر برآورده کنند و وظیفه خود را درست در صورت لزوم به پایان برسانند.
مدیریت زمان موثر به یک کارمند کمک می کند تا سریعاً به اوج موفقیت برسد کارمندی که فقط به خاطر کار کار می کند قادر به ایجاد احساس نیست و هرگز در کار جدی گرفته نمی شود. مدیریت زمان موثر نقش محوری در افزایش بهره وری فرد دارد.
حتما بخوانید : روش های اصولی برنامه ریزی موفق روزانه
5:آینده نگری واقع بینانه تر
مدیریت زمان بهتر به برنامه ریزی بهتر و در نهایت پیش بینی بهتر کمک می کند . افراد یاد می گیرند که چیزها را به خوبی برنامه ریزی کنند و می دانند پنج سال دیگر دقیقاً در کجا قرار دارند.مدیریت زمان به فرد کمک می کند تا رویکرد برنامه ریزی شده ای را در زندگی اتخاذ کند.
6:کیفیت کار بهتری ارائه دهید
یک دیگر از مزایای مدیریت زمان اینست که در انجام دادن کارها، کار با کیفیت تری رو ارائه دهید با استفاده مناسب از زمان و اولویت بندی فعالیت ها ، به راحتی می توان کیفیت بهتری از کار را ارائه داد.
اولویت بندی به شما کمک می کند تا وظایف مهم را در بالاترین اولویت خود متمرکز کنید که به شما امکان می دهد با توجه و تمرکز کامل روی آنها کار کنید. از این رو ، کیفیت کار بهبود می یابد.
7: بهره وری و کارایی بیشتر
هیچ رازی نیست که مهارت های موثر مدیریت زمان باعث می شود شما به عنوان یک متخصص حرفه ای ، بهره وری و کارآیی بیشتری داشته باشید. این مهارت ها در کمک به شما در انجام کارها در اسرع وقت و بدون خدشه دار کردن کیفیت کار مفید است. بهره وری کلی شما معمولاً هنگامی که مشغول انجام کارهای غیرمهم هستید ، به یکباره پرتاب می شود ، اما مزایای مدیریت زمان به شما امکان می دهد وظایفی را که به موقع مهم و فوری هستند ، کنار بگذارید.
8:اهمال کاری بسیار کمتر
“بعداً این کار را خواهم کرد ” – این بهانه ای است که همه ما مدتی ساخته ایم. منظور از مدیریت زمان فقط این نیست که در زمان کمتری بیشتر کار کنید بلکه باید میل به تأخیر انداختن و به تعویق انداختن کارهای مهم را کاهش دهید. استفاده از تکنیک مدیریت زمان به روش gtd شما را بعنوان بنیانگذار ، رهبر یا کارمند قادر می سازد کار هوشمندانه تری داشته باشید تا سخت تر.
مقاله اهمال کاری و نشانه های آن چیست ؟
نویسنده پیشنهاد می کند این مقاله را بخوانید
9:وقت بیشتر برای اوقات فراغت و تفریح
از دیگر مزایای مدیریت زمان تفریح و گردش برای خودتان است .آخرین باری که برای خودتان وقت گذاشتید چه کارهایی انجام داد که واقعاً از آنها لذت می برید؟ به خاطر نمی آورید ، درست است؟
پادکست کوتاه زیر از کاظم زاده در مورد مدت زمان کار کردن و استراحت شما صحبت می کنه :
خوشبختانه با مدیریت زمان مناسب ، در روز خود وقت آزاد بیشتری برای انجام اوقات فراغت و تفریحاتی که باعث خوشحالی شما می شود ، بدست می آورید. در نهایت این به شما کمک می کند تا با کارکردن هوشمندانه در تمام طول روز و داشتن پاداشی به انتخاب خود در ازای تعادل عالی ، ایجاد کنید.
2 توصیه مهم برای مدیریت زمان بهتر
از قديم گفتهاند اگر اولين كاري كه بايد هر روز صبح انجام بدهي، اين باشد كه قورباغه زندهاي را قورت بدهي در بقيه روز خيالت راحت خواهد بود كه سختترين و بدترين اتفاقي را كه ممكن است در تمام روز برايت پيش بيايد پشت سر گذاشتهايد.
نویسنده پیشنهاد می کند این مقاله را بخوانید