مزایای مدیریت زمان موثر
مدیریت زمان را به این دلیل مطرح میکنیم و لزوم استفاده از آن را به این دلیل بر آن تاکید داریم که ما ارزش وقت و زمان را بفهمیم و بدانیم و در آینده دچار حسرت و افسوس برای انجام ندادن کارها و عدم موفقیت در فعالیتهای زندگی نشویم و از زمان استفاده مطلوب و شایسته را برای زندگی خویش داشته باشیم. نداشتن برنامه و اولویتبندی باعث میشود که انسان در زمان غرق شود بدون آنکه بتواند از آن به شکلی مفید استفاده کند!در این مقاله نکات موثر مزایای مدیریت زمان را عنوان می کنیم .
چرا مدیریت زمان مهم است ؟
نظر شما در مورد پول چیه ؟؟
آیا زمان با ارزش تر از پول است ؟؟
به گفته استیو جابز
«چیزهای مورد علاقه من در زندگی پولی نیستند. کاملا واضح است که گرانبهاترین منبعی که همه ما در دسترس داریم، وقت است.»
قطعا زمان مهم تر از پول است چرا که شما مطمئناً می توانید درآمد کسب کنید ، اما هرگز نمی توانید زمان از دست رفته را جبران کنید.به همین دلیل شناخت مزایای مدیریت زمان و استفاده بهینه از زمان بسیار مهم است.
10 مورد از مزایای مدیریت زمان :
1 : کاهش به تعویق انداختن کارها
همهی ما گاهی اوقات کارها را به زمان دیگری موکول میکنیم و با این پدیده آشنا هستیم. زمانی که کارها را به تعویق میاندازیم، درواقع زمان آزاد را هدر میدهیم و کارهای مهمی را که به عهده داریم، به آخرین لحظات موکول میکنیم. در چنین لحظههایی به شدت دچار اضطراب میشویم و افسوس میخوریم که ای کاش کارمان را زودتر شروع کرده بودیم. با مدیریت زمان موثر کمتر بهانه جویی می کنید
“متاسفم که نمی توانم این کار را انجام دهم” یا “بعداً کامل خواهد شد”
2: اضطراب و استرس را کاهش می دهد
شاید باورتان نشود ولی افزایش استرس و اضطراب در محل کار مستقیماً با مدیریت وقت شما ارتباط دارد.
در بعضی مواقع مردم از میزان کارهایی که به آنها سپرده می شود ، بیش از حد احساس فشار می کنند.
این امر می تواند به طور جدی بهره وری آنها را مختل کند ، اما همچنین به سلامتی آنها آسیب می زند.
افزایش سطح استرس و اضطراب می تواند منجر به فشار خون شود ، باعث بیماری های مختلف قلبی ، چاقی ، افسردگی و سایر بیماری های مضر شود.
حتما بخوانید : مدیریت زمان چیست و چرا به آن نیاز داریم؟
3: کیفیت بالاتر زندگی
با مدیریت موثر زمان ، شما نه تنها در کار خود موفق هستید و احساس رضایت می کنید بلکه در بهبود زندگی شخصی شما اثر می گذارد.وقتی زمان زیادی را صرف زندگی شخصی خود می کنید ، بدون استرس کیفیت زندگی شما به طور قابل توجهی بهبود می یابد.
بدون شک، هرکسیکه قدر لحظات و ساعتهای طلایی عمرش را بیشتر بداند و بهره بیشتری از زمان خود داشته باشد، یقینا از وضعیت بهتری در زندگی برخوردار خواهد بود. با توجه به اینکه زمان مانند رودی است که پیوسته جریان دارد و به نفع و ضرر کسی کند، تند و متوقف نمیگردد .
به این نتیجه میرسیم که مدیریت زمان چیزی نیست جز مدیریت رویدادها، واکنشها و انتخابهای خود. اگر بتوانیم بر ذهن و رفتار خود مسلط شویم با گذشت زمان رشد خواهیم کرد و در غیر اینصورت در دسته کشورها و مردم بیهدف و بیبرنامه خواهیم بود و عمر گرانمایه خود را بدون بدست آوردن دستاورد با ارزش از دست خواهیم داد.
4 : رشد و فرصت های شغلی
دقت بیشتر در کار نه تنها به افزایش اثربخشی شما کمک می کند بلکه به شما در کسب شهرت خوب در محل کار نیز کمک می کند و برای انجام کارها آمادگیها و توانمندیهای لازم را دارید که باعث ایجاد زمینه های فرصت های جدید فراهم شود.
پکیج آموزشی مدیریت زمان و برنامه ریزی به سبک حرفه ای ها
زمان با ارزشترین و مهمترین منبع برای مدیران و البته همه انسانها است. منابعی مانند نیروی انسانی، مالی و یا امکانات برای مدیران از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند، اما آنچه که حاکم است ، زمان است. کارآمد بودن افراد و افزایش بازدهی سازمانها به شدت با میزان بهرهوری آنها از زمان در ارتباط است.
استخدام هر کسی براساس مهارتها، توانایی، تجربه و نگرش و سابقه اجرایی و مدیریتی آن فرد انجام میگیرد. اما پاداش، تنبیه و اخراج افراد به خاطر عملکرد و بهرهوریشان میباشد. مدیریت زمان ، مهارتی حیاتی و اساسی است که به افزایش بهرهوری منجر میگردد.
5 :تصمیم گیری بهتر
یکی از مزایای اصلی مدیریت زمان موثر ، توانایی تصمیم گیری بهتر و آگاهانه است.
مواقعی وجود دارد که موقت هستید و باید تصمیم بگیرید ، این زمانی است که به احتمال زیاد بدون در نظر گرفتن همه گزینه ها به نتیجه گیری می پردازید.این زمانی است که شما تصمیم گیری ضعیف را به عهده می گیرید.
با مدیریت موثر زمان ، می توانید به راحتی از فشار زمان محدود بودن فرار کنید ، زیرا کنترل بیشتری بر آنچه انجام می دهید خواهید داشت.
از طریق مدیریت زمان موثر ، هیچ وقت مجبور به عجله در هنگام تصمیم گیری نیستید و برای تصمیم گیری حساب شده هر گزینه ای را که در اختیار دارید در نظر بگیرید.
6: فرصت های یادگیری بیشتر
شما همیشه با فرصت های مختلف یادگیری احاطه شده اید. تنها کاری که باید انجام دهید شناسایی آنهاست.
این تنها درصورتی امکان پذیر است که ذهنیت خوبی داشته باشید و افراد زیادی را مشغول خود نکنید.
هنگامی که به طور کارآمد کار کنید ، در نهایت زمان زیادی صرفه جویی خواهید کرد و از فرصت های یادگیری در محیط پیرامون خود بهره خواهید برد.
هرچه اطلاعات بیشتری در مورد صنعت و شرکت خود داشته باشید ، شانس ایجاد تأثیر مثبت در مجموعه بیشتر خواهد بود.
7: انضباط شخصی بیشتر
هنگامی که شما مدیریت زمان مناسب را تمرین می کنید ، در تلاش هستید تا شانس اندک تأخیر را از بین ببرید.
هرچه برتری بیشتری داشته باشید ، انضباط شخصی بیشتری نیز کسب می کنید.
این مهارت در زندگی شغلی و شخصی که فاقد نظم و انضباط هستید ،و همیشه شما را از رسیدن به هدف مورد نظرتان دور می کند به شما سود می بخشد.
اگه یه سیستم برنامه ریزی دوستانه و راحت میخوای با آموزش های من همراه شو!
8: مدیریت وقفه ها و غلبه بر حواس پرتی
اگر وقفه های افراد اطراف خود را مدیریت نکنید ، در نهایت وقت خود را هدر می دهید.
در برخی مواقع ، وقفه ها فریاد قانونی برای کمک است و در بعضی مواقع ، می تواند صرفاً اتلاف وقت باشد.
در هر صورت ، وقتی یاد می گیرید زمان را به طور موثر مدیریت کنید ، همچنین با وقفه هایی از اطراف به روشی مثبت و مثبت برخورد خواهید کرد..
هنگامی که مهارت مدیریت زمان خود را به روشی موثر فرا گرفتید ، به راحتی قادر خواهید بود بر حواس پرتی غلبه کنید و بر دستیابی به آنچه مهم است تمرکز کنید.
9: مشکلات کمتر و عجله کمتر
برنامه ریزی و مدیریت زمان در کارهای قبلی و روزانه شما کمک می کند مسائل را بهتر درک کنید و همیشه برای برنامه های احتمالی برای مشکلات احتمالی آماده هستید.با استفاده از مدیریت زمان موثر ، می توانید از تعداد مشکلاتی که با آنها روبرو می شوید ، بکاهید ، در نهایت سطح استرس را کاهش داده و کارها را به روش دلخواه انجام دهید.
یکی دیگر از مزایای مدیریت زمان خوب این است که هرگز احساس عجله نمی کنید.
هنگامی که همیشه بیش از حد احساس فشار می کنید ، تحت فشار قرار می گیرید و بر موارد اضطراری متمرکز می شوید ، هیچ راهی برای فرار از احساس عجله ندارید.وقتی وقت خود را به درستی مدیریت می کنید ، همیشه به سمت مهم متمرکز شده اید و با عجله مبارزه می کنید و احساس عجله را از بین می برید.
10: احساس موفقیت و اعتماد به نفس
این فقط موفقیت بیشتر نیست ، بلکه با مدیریت زمان موثر ، احساس موفقیت نیز خواهید کرد.
با پیروی از اصول تعیین شده مدیریت زمان موثر صرف نظر از اینکه روزتان چقدر شلوغ باشد ، بازهم قادر خواهید بود روز کار خود را برای کارهایی که به پایان رسانده اید به پایان برسانید.
احساس اعتماد به نفس و رضایت ذهنی هنگامی ایجاد می شود که در یک بازه زمانی خاص کار خود را برنامه ریزی کنید .
از شنیدن این واقعیت که مدیریت صحیح زمان هرگز در طولانی مدت وقت شما را نمی گیرد بسیار حیرت زده خواهید شد ، اما این امر وقت اضافی شما را فراهم می کند.
این به شما کمک می کند تا در صورت اطمینان نسبت به کاری که انجام می دهید ، قفل واقعی خود را باز کرده و از پتانسیل خود استفاده کنید
11. بهتر تمرکز کنید
مدیریت زمان خوب همچنین می تواند به شما در تمرکز بهتر کمک کند.
این به شما کمک می کند تا بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید (مهمترین چیز مهم) ، به شما در غلبه بر حواس پرتی ها ، کمک می کند تا با وقفه ها کنار بیایید ، و به شما کمک می کند تا در وضعیتی قرار بگیرید که بتوانید روی آنچه نیاز دارید متمرکز شوید و آن را انجام دهی
12. مشکلات کمتر
مدیریت زمان کارآمد همچنین می تواند تعداد مشکلاتی را که شما با آن روبرو هستید کاهش دهد و به شما در انجام هرچه بیشتر کار کمک می کند.
آیا هرگز ملاقات یا کاری را که قرار بود انجام دهید فراموش کرده اید؟
مدیریت زمان می تواند به این امر کمک کند.